Promocyjne opakowania artykułów marki Łowicz wprowadzały konsumentów w błąd - uznała prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Producent musi wycofać je z rynku. Agros Nova produkuje m.in. napoje niegazowane, przetwory owocowo-warzywne i gotowe potrawy. Jedną z marek wykorzystywanych do sprzedaży tych produktów jest Łowicz.

Reklama

Jak poinformował Urząd, sprzedawane pod marką Łowicz sosy: boloński, chiński, meksykański i do spaghetti są oferowane od kilku lat tylko w promocyjnych opakowaniach. "Sos do spaghetti przez trzy lata sprzedawany był jedynie w promocyjnym opakowaniu 300g+50g gratis. Po raz ostatni w regularnym opakowaniu pojawił się w sklepach w listopadzie 2006 roku" - podkreślił UOKiK. Według Urzędu, oferowanie przez tak długi okres produktów wyłącznie w promocyjnych opakowaniach mogło wprowadzać konsumenta w błąd, co do korzystnej ceny.

Zdaniem UOKiK, stosowanie takiej praktyki mogło dezinformować konsumentów. "Mogli odnieść wrażenie, że kupują większy produkt po atrakcyjniejszej cenie. Tymczasem od kilku lat produkty były sprzedawane wyłącznie w promocyjnych opakowaniach. Zgodnie z prawem każdy przedsiębiorca ma obowiązek informować o oferowanych przez siebie produktach w sposób pełny i rzetelny" - zaznaczył Urząd.

UOKiK zwrócił uwagę, że dla wielu konsumentów zasadnicze znaczenie przy wyborze konkretnego towaru ma cena. "Zdaniem Prezes Urzędu informacja na opakowaniu o gratisie powodowała, że oferta spółki wydawała się atrakcyjniejsza dla konsumentów i mogła skłaniać do decyzji, której w innych okolicznościach by nie podjęli" - napisano.

Zgodnie z prawem, za wprowadzanie konsumentów w błąd grozi kara do 10 proc. przychodu spółki. Urząd poinformował, że producent zobowiązał się do zmiany praktyki już podczas prowadzonego przez UOKiK postępowania. "W związku z tym prezes UOKiK odstąpiła od ukarania spółki sankcją finansową i nałożyła na Agros Nova obowiązek wykonania zobowiązania, polegającego na zaprzestaniu wprowadzania do obrotu i wycofaniu z rynku kwestionowanych opakowań" - czytamy w komunikacie. W przypadku niewykonania obowiązku przedsiębiorca może otrzymać karę pieniężną do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.