Według rzecznika, opracowanie dokumentacji jest istotnym elementem całej inwestycji. Po jej przygotowaniu PKP PLK będą mogły ogłaszać przetarg na wykonawstwo robót.
Za opracowanie dokumentacji PKP Polskie Linie Kolejowe zapłacą 16,4 mln zł. Wykonawcą dokumentacji jest spółka Mott MacDonald Limited.
Linia kolejowa nr 8, zwana Magistralą Świętokrzyską, łączy Warszawę z Radomiem, Kielcami i Krakowem. Jest to linia w pełni zelektryfikowana, dostosowana do prędkości 100-120 km/h. Jednak - jak tłumaczy rzecznik - w związku z pogarszającym się stanem technicznym wprowadzono na niej liczne ograniczenia prędkości. Średnia prędkość to ok. 60 km/h.
"Pogarszający się stan techniczny i równoczesne ograniczenie robót związanych z utrzymaniem obecnego stanu powodują, że linia wymaga kompleksowej naprawy" - wyjaśnił Kuczyński.
Inwestycja ma być realizowana w ramach unijnego Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Po doniesieniach medialnych, że realizacja inwestycji jest zagrożona ze względu na brak finansowania, wojewoda mazowiecki Jacek Kozłowski przekonywał w styczniu na konferencji prasowej w Radomiu, że inwestycja ta jest traktowana przez rząd priorytetowo. Mówił, że uzyskał zapewnienie ministra infrastruktury Cezarego Grabarczyka, iż linia z Warszawy do Radomia będzie zrealizowana w całości do 2015 roku.
Modernizacja linii kolejowej nr 8 jest bardzo ważna dla mieszkańców Radomia i okolic. O rozpoczęcie tej inwestycji radomianie zabiegają od lat. Codziennie do pracy w stolicy dojeżdża bowiem kilka tysięcy mieszkańców tego miasta. Po modernizacji torów dojazd do Warszawy skróciłby się o ponad godzinę. (PAP)