Z informacji resortu skarbu przygotowanej dla sejmowej komisji skarbu wynika, że PLL LOT rozważa możliwość uruchomienia połączeń lotniczych m.in. do Baku, Soczi, Stuttgartu, Goeteborga, Oslo, Dubaju, Kuwejtu, Ostrawy. W tym roku powinny być uruchomione loty do Doniecka i Dniepropietrowska. W planach spółka ma połączenia też do Bangkoku, Singapuru, Delhi i Waszyngtonu. Uruchomienie tych ostatnich kierunków uzależnione jest jednak od pozyskania nowej floty samolotów B787 Dreamliner.

Reklama

"Nasza strategia, która zakłada otwieranie kierunków długodystansowych azjatyckich w pierwszym kwartale 2012 r. zależy od tego, czy i kiedy będziemy mieli nowy samolot 787 Dreamliner" - poinformował w tym tygodniu Piróg. Dodał, że pierwszy ma być dostarczony na początku 2012 r. Boeing miał dostarczyć maszyny w październiku 2008 r. "Wykorzystujemy wszelkie moce i naciski, żeby wpłynąć na Boeinga i mieć Dreamlinera jak najwcześniej" - podkreślił Piróg.

Pierwszą linią lotniczą, która powinna otrzymać najnowszy model Boeinga, jest japoński przewoźnik ANA. LOT ma być pierwszy w Europie.

Z danych resortu skarbu wynika, że przewoźnik już od tego roku stopniowo będzie wycofywał samoloty Boeing 767. Obecnie LOT użytkuje sześć takich maszyn. Średni wiek B767 to 16,5 roku. "Standard i warunki techniczne samolotów nie odpowiadają potrzebom rynku pasażerów. Planuje się, że samoloty B767 będą zastępowane przez Dreamlinery" - czytamy w informacji resortu.

Ponadto w ramach krótkich i średnich tras planowane jest zastępowanie samolotów B737 400 i 500 (obecnie dziewięć maszyn, średni ich wiek to ok. 15 lat) maszynami z rodziny Embraer (bardziej ekonomiczne). LOT ma 10 samolotów Embraer 170 i 14 Embraerów 175 (w tym dwa w programie VIP czarter). W 2011 r. i 2012 r. planowana jest dostawa czterech Embraerów 195. Natomiast pięć Embraerów 145 używanych przez LOT ma zostać oddanych - jako "nie przydatne" - w siatce połączeń lotniczych. Wszystkie są w leasingu.



Resort podkreśla, że pomimo długotrwałych negocjacji strona polska nie otrzymała zgody władz rosyjskich na loty trasą syberyjską. "Wprawdzie w sierpniu 2010 r. wykonano trasą szereg połączeń lotniczych z Warszawy do miast Japonii (loty czarterowe w związku z odbywającym się w stolicy konkursem chopinowskim), to jednak zgody te miały jednorazowy charakter" - czytamy w informacji resortu.

Reklama

"Mamy taki plan, że za rok, kiedy będziemy otwierać kierunki wschodnie, uzyskamy to pozwolenie" - powiedział prezes PLL LOT.

LOT w 2010 r. wykonał 81 tys. 394 operacji lotniczych, co daje wzrost o 2 proc. w stosunku do 2009 r. Średnio jest to ok. 214 operacji lotniczych dziennie, obejmujących Warszawę, osiem miast regionalnych w Polsce oraz Europę, Amerykę i Azję. W 2010 r. przewoźnik uruchomił nowe połączenia do Bejrutu, Bratysławy, Kairu, Damaszku, Erewania, Kaliningradu, Tbilisi, Tallinna i Hanoi. Przewoźnik przestał latać na trasie Kraków-Chicago.