"Jeżeli piwo będzie można w telewizji reklamować dopiero po godz. 23, to zrezygnujemy z promocji w ogólnopolskich stacjach" – zapowiadają producenci piwa.
Wedle obecnych przepisów zakaz ten obowiązuje w godz. 6-20, a według projektu zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi miałby być wydłużony do godz. 23.
Ale w senacie powstał projekt ustawy, który miałby ograniczyć reklamę piwa. Grupa senatorów chce wydłużenia czasu, w którym nie wolno reklamować piwa w radiu i telewizji. "Ograniczenie reklamy w moim przekonaniu nie będzie miało wpływu na poziom konsumpcji piwa przez młodzież. Proponowane restrykcje traktuję jako wyraz bezradności i frustracji, a nie przemyślanej polityki o udokumentowanej skuteczności" - uważa Paweł Kwiatkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w Kompanii Piwowarskiej.
W przypadku wprowadzenia ograniczeń browar rozważa przeniesienie budżetów reklamowych z telewizji do innych kanałów komunikacji, przede wszystkim do punktów sprzedaży. "Reklamowanie piwa w telewizji po godzinie 23 mija się z celem wobec bardzo małej widowni" – twierdzi Kwiatkowski.
Podobne plany ma Grupa Żywiec. Jak ocenia Sebastian Tołwiński, rzecznik prasowy tej firmy, na zmianach stracą wyłącznie telewizje. "Dla nich branża piwna to znaczący klient. W ograniczeniu spożycia alkoholu przez nieletnich dużo bardziej skuteczna byłaby kompleksowa oferta partnerstwa i wsparcie ze strony rządu w zakresie edukacji sprzedawców" – dodaje Tołwiński.
Projekt zmian w ustawie o wychowaniu w trzeźwości zakłada także ograniczenie reklamy i promocji piwa w Internecie. Chodzi m.in. o zakaz reklamowania tego alkoholu za pośrednictwem stron adresowanych do najmłodszych odbiorców, a także komunikatorów elektronicznych i portali społecznościowych.