Wskazano, że zeszłoroczne gwałtowne podwyżki przedświąteczne zniechęciły konsumentów, co w tym roku może skłonić sieci handlowe do bardziej przemyślanych strategii. Jednocześnie, trwająca wojna cenowa między dyskontami oraz liczne akcje promocyjne sprzyjają stabilizacji cen.
Podwyżki cen: przed czy po świętach? Eksperci wskazują zagrożenia
Eksperci podkreślają, że głównymi czynnikami, które mogą wpływać na ceny w najbliższych miesiącach, będą kwestie geopolityczne. Istotne będzie to, co stanie się za naszą wschodnią granicą, działania Chin wobec Tajwanu oraz relacje, jakie Europa będzie budować z Donaldem Trumpem – wskazuje dr inż. Anna Motylska-Kuźma z Uniwersytetu Dolnośląskiego DSW.
Motylska-Kuźma zauważa również, że sytuacja polityczna i gospodarcza w USA, zwłaszcza zapowiedzi Donalda Trumpa dotyczące ceł czy polityki handlowej, już teraz odbija się na wartościach walut i cenach surowców. Warto podkreślić, że po wyborach w USA wartość złotego uległa znacznemu pogorszeniu wobec większości innych walut, a nasza inflacja jest jedną z najwyższych w Europie – dodaje ekspertka.
Ceny w październiku – wzrosty w skali roku
Z raportu Indeks cen w sklepach detalicznych wynika, że w październiku codzienne zakupy zdrożały średnio o 5,4 proc. rok do roku. Analizą objęto ponad 86 tys. cen detalicznych w 41 tys. sklepów. Chociaż wzrosty w III kwartale tego roku były poniżej 5 proc. r/r, to na początku IV kwartału bariera ta została przekroczona.
Dr Artur Fiks z Uniwersytetu WSB Merito wskazuje, że wzrost cen gazu i energii elektrycznej przyspieszył podwyżki w sklepach. Pytanie brzmi, czy były to czynniki decydujące i czy już w pełni zostały wkalkulowane w ceny produktów, czy też producenci i sprzedawcy rozciągnęli ten proces w czasie – zauważa ekspert.
Konsumenci ostrożni wobec inflacji
Sieci handlowe muszą brać pod uwagę zachowania konsumentów, którzy w obliczu rosnącej inflacji ograniczają wydatki. To może powstrzymywać sprzedawców przed wprowadzaniem bardziej radykalnych podwyżek. Polscy konsumenci znacznie obniżają wydatki konsumpcyjne, co wpływa na politykę cenową sklepów – zaznacza Motylska-Kuźma.
Obserwuj kanał Dziennik.pl na WhatsAppie
Źródło: PAP, Media.