List intencyjny w sprawie przekazania od października Kolejom Śląskim obsługi pierwszej linii kolejowej w regionie - z Gliwic do Częstochowy - mają podpisać we wtorek przedstawiciele samorządu woj. śląskiego i Przewozów Regionalnych (PR). O zakończonych uzgodnieniach w tej sprawie poinformował PAP w poniedziałek sekretarz woj. śląskiego Łukasz Czopik. Jednocześnie z podpisaniem listu intencyjnego, prolongowana do 30 września ma zostać dotychczasowa pięciomiesięczna umowa zarządu woj. śląskiego z PR (ważna do końca maja) na wykonywanie przewozów.
Samorząd woj. śląskiego od kilku miesięcy planował, że tworzona przezeń spółka Koleje Śląskie od 1 czerwca zacznie obsługiwać 64 połączenia między Częstochową a Gliwicami. W połowie maja marszałek regionu Adam Matusiewicz ocenił jednak, że zbyt wiele spraw związanych z przekazaniem tej linii przez Przewozy Regionalne nie zostało załatwionych i zdecydował o opóźnieniu terminu.
Jak kilkakrotnie wyjaśniał w ostatnich miesiącach Matusiewicz, własna, samorządowa spółka kolejowa ma pozwolić na częściowe uniezależnienie się regionu od zbyt drogich - jego zdaniem - Przewozów Regionalnych.
Po marcowym konflikcie zarządu regionu z Przewozami na tle wysokości finansowania ich działalności, przygotowania do uruchomienia pociągów Kolei Śląskich miały nabrać tempa pod kątem czerwcowego terminu. Jednak negocjacje spółki z PR w tej sprawie nie układały się. Do połowy maja nie było porozumienia m.in. w sprawie przejęcia w ślad za linią Gliwice-Częstochowa części pracowników PR czy wzajemnego honorowania i sprzedaży biletów.
Marszałek zdecydował wówczas o włączeniu się w negocjacje - rozmawiał m.in. z prezes półki PR Małgorzatą Kuczewską-Łaską. Uzgodnili m.in., że przed uruchomieniem działalności Kolei Śląskich nastąpi przekazanie zorganizowanej części PR - tak by cała linia została przejęta bez problemów z pociągami i ludźmi.
Czopik zaznaczył w poniedziałek, że od 1 października planowane jest przejęcie przez Koleje Śląskie linii Gliwice-Częstochowa. Od nowego, grudniowego rozkładu jazdy na sezon 2011/2012 - zgodnie z przygotowanymi już szczegółowymi założeniami - samorządowa spółka miałaby objąć kolejne linie: Sosnowiec-Tychy Miasto oraz Gliwice-Bytom.
Linia Sosnowiec - Tychy Miasto to połączenie, którego część - z Katowic do Tychy Miasta - uruchomiono w 2008 r. w ramach specjalnej umowy samorządu woj. śląskiego z władzami Tychów. Gliwice - Bytom to natomiast linia reaktywowana w podobnym czasie po dłuższej przerwie. Na obu tych relacjach podczas kolejnych korekt rozkładu jazdy zmniejszano liczbę kursów, z pierwszej z nich wycofano też kupowane przez samorząd nowoczesne składy.
Według Czopika, atrakcyjność linii obsługiwanych przez Koleje Śląskie ma zwiększyć planowane do wprowadzenia wraz z grudniowym rozkładem jazdy tzw. taktowanie pociągów, czyli ich odjazdy w stałych odstępach czasu. Na linii Gliwice-Częstochowa ma to być takt co 15 minut w godzinach szczytu i co pół godziny poza nimi; na połączeniu Sosnowiec - Tychy - odpowiednio co pół godziny i godzinę, a z Gliwic do Bytomia co godzinę i dwie godziny.
w barwach Kolei Śląskich mają jeździć nowoczesne pociągi typu Flirt i Elf, kupione przez samorząd województwa (obecnie jest ich pięć, do listopada ma być dwanaście). Oznaczałoby to m.in. powrót Flirtów lub Elfów na linię do Tychów. Tabor mają uzupełnić dwa szynobusy (być może skierowane na linię Gliwice-Bytom), a także - w razie potrzeb - zmodernizowane składy starszego typu.(PAP)