Trzy największe firmy zdobyły trzydzieści spośród 160 kontraktów zleconych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. W ciągu dwóch ostatnich lat wydatki GDDKiA na realizację inwestycji przekroczyły 32 mld zł. Ten rok ma być rekordowy, nawet jeśli drogowcom nie uda się wywiązać z obietnic. Plan na ten rok to ponad 27,5 mld zł.

"Wypuszczamy na rynek rekordowe środki. Firmy mają o co walczyć" - mówi Lech Witecki, szef Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Obecnie GDDKiA realizuje 160 kontraktów na budowę autostrad, dróg ekspresowych, obwodnic miast oraz przebudowę dróg krajowych. Umowy w drodze przetargów trafiły w sumie do 70 firm z Polski i zagranicy. Jednak połowa z nich, aż 37 firm, musiała się zadowolić tylko jednym kontraktem.

„DGP” policzył, że od lat najwięcej przetargów wygrywają te same firmy. Królem polowania jest Strabag. To polska spółka córka austriackiego koncernu. Firma może się obecnie pochwalić realizacją trzynastu kontraktów o łącznej wartości 9,2 mld zł. Nie wszystkie pieniądze trafią do kasy koncernu, bo firma niektóre kontrakty realizuje wspólnie z innymi graczami. Tak jak np. drogę ekspresową S8 z rogatek Warszawy do stolicy, którą układa w konsorcjum czterech firm. W naszym rankingu wzięliśmy jednak pod uwagę nie wartość kontraktów, ale ich liczbę (nie wszystkie firmy podają procentowy udział w konsorcjach).

Na dokonaniach Strabagu cieniem kładą się jednak ubiegłotygodniowe zatrzymania w sprawie łapówek i ustawiania przetargów. Jednym z zatrzymanych miał być prezes spółki Paweł A. Numerem dwa na polskich drogach jest giełdowy Budimex. Wysoko jest także Mostostal Warszawa. W obu tych firmach większościowymi udziałowcami są Hiszpańskie koncerny. Mostostal przejęła Acciona, w Budimeksie rządzi Ferrovial.

"Firma dysponuje dziś nie tylko potencjałem technicznym i finansowym wystarczającym do realizacji najtrudniejszych i największych kontraktów drogowych, ale w szczególności specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem" - mówi „DGP” Dariusz Blocher, prezes Budimeksu.

Miejsce wśród liderów w branży wywalczyły sobie jeszcze Polimex Mostostal, Skanska, Bilfinger Berger, Przedsiębiorstwo Robót Mostowych „Mosty-Łódź” oraz Mota Engil. Miejsce w czubie rankingu gwarantują firmom przede wszystkim kontrakty na budowę autostrad. To najwartościowsze umowy na rynku, nawet po tym, jak wykonawcy znacznie obniżyli swoje ceny. Firmy podpisywały umowy z nawet 30 – 40 proc. upustem w stosunku do wstępnych kosztorysów Generalnej Dyrekcji.

Firmy twierdzą jednak, że nadal zarabiają na budowie dróg. "Poprawiliśmy kontrolę ryzyk kontraktowych, samego wykonania i gwarancji, budujemy długofalowe relacje z naszymi partnerami biznesowymi. Dzięki temu osiągnęliśmy dobrą rentowność netto na poziomie blisko 5 proc." - zapewnia szef Budimeksu.

Eksperci wskazują jednak, że już w przyszłym roku firmy zaczną narzekać na brak nowych kontraktów na nowe drogi. "Kontrakty na autostrady zostały już rozdane. Muszą przyspieszyć przetargi na drogi ekspresowe" - mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR.