Polacy korzystający z programu 500+ na pierwsze dziecko, planują przeznaczyć dodatkowe fundusze przede wszystkim na życie – zakup ubrań, artykułów szkolnych, zabawek czy jedzenia. Prawie 1/3 badanych wykorzysta te środki na edukację swoich dzieci. Duża część rodziców deklaruje także, że będzie oszczędzać pieniądze uzyskane z programu między innymi na zabezpieczenie przyszłości swoich dzieci. To wyniki badania zrealizowanego na zlecenie Izby Zarządzania Funduszami i Aktywami przez ARC Rynek i Opinia.

Reklama

Większość beneficjentów drugiej odsłony programu 500+ zamierza przeznaczyć dodatkowe środki na kwestie związane z wychowywaniem dzieci. Najczęściej pieniądze wydamy na edukację (30%), czyli na przykład korepetycje czy artykuły szkolne, ogólne potrzeby dziecka (27%) oraz ubrania i gadżety (18%). W dalszej kolejności fundusze z programu 500+ planujemy przeznaczyć na pokrycie bieżących wydatków (9%), rozrywkę (8%), zakup żywności (7%) oraz sfinansowanie wyjazdów wakacyjnych (6%).

Pieniądze z programu 500+ na pierwsze dziecko traktujemy jako "bonus", który pozwala nieco poluzować dyscyplinę finansową, szczególnie w momencie gdy mamy więcej dzieci i już korzystamy z tego programu społecznego. Dlatego rodzice, którzy otrzymali środki także na pierwsze dziecko przeznaczają je głównie na pokrycie bieżących wydatków. Warto jednak zauważyć, że duży odsetek badanych wydaje pieniądze na edukację swoich dzieci, co niewątpliwie może pozytywnie wpłynąć na rozwój naszego przyszłego pokolenia - komentuje prof. Marcin Dyl z Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami.

Media

Co ciekawe, w sumie 15% rodziców planuje odłożyć pozyskane z programu środki między innymi by zabezpieczyć przyszłość finansową swoich pociech. 6% badanych na zlecenie Izby Zarządzających Funduszami i Aktywami zamierza w tym celu odłożyć środki z programu 500+ na lokacie, 5% skorzystać z przysłowiowej skarpety, a kolejne 4% wpłacić fundusze na rachunek oszczędnościowy.To zdecydowanie wyższy odsetek niż wśród ogółu Polaków, którzy oszczędzają.

Badanie zostało przeprowadzone przez ARC Rynek i Opinia metodą CAWI (Computer-Assisted Web Interview) na reprezentatywnej próbie Polaków w wieku 20-55 lata, będących beneficjentami modyfikacji programu 500+, rozszerzającej go o pierwsze dziecko. Zebrana próba była reprezentatywna dla populacji Polski ze względu na płeć, wiek, poziom wykształcenia oraz wielkość miejscowości zamieszkania.