Budowa terminalu gazu skroplonego LNG w Świnoujściu została ubezpieczona na 4,5 mld zł. W poniedziałek umowę w tej sprawie podpisały Polskie LNG i konsorcjum ubezpieczeniowe, którego liderem jest PZU.Wysokość składki wynosi 18,5 mln zł, czyli 0,4 proc. sumy ubezpieczenia - poinformowało Polskie LNG, spółka realizująca inwestycję. W konsorcjum ubezpieczeniowym poza PZU znaleźli się również: TUiR Warta, STU Ergo Hestia, Generali TU oraz TUiR Allianz.

Reklama

"Umowa ta daje bezpieczeństwo nie tylko inwestorowi, ale także ludziom, którzy mieszkają w Świnoujściu" - powiedział PAP po podpisaniu umowy prezes Polskiego LNG Zbigniew Rapciak. Wyjaśnił, że generalny wykonawca inwestycji zawarł polisę od odpowiedzialności wobec osób trzecich, Polskiego LNG i środowiska, natomiast Polskie LNG ubezpieczyło pozostałe ryzyka.

"Polskie LNG ubezpieczyło się od wszelkich ryzyk budowlanych, montażowych, związanych z dostawą" - wymienił Rapciak. Spółka ubezpieczyła się też od ewentualnej utraty przyszłych dochodów np. gdyby powstała szkoda i z tego względu inwestycja opóźniłaby się. Rapciak zaznaczył, że poniedziałkowa umowa to ostatnia duża umowa związana z budową terminalu LNG; wcześniej Polskie LNG podpisało umowy na nadzór inwestycji i z generalnym wykonawcą.

Dodał, że oferta ubezpieczenia wybrana w przetargu na 18,5 mln zł jest niższa niż zapisana w budżecie spółki. Uściślił, że zawarte w poniedziałek ubezpieczenie dotyczy tylko czasu budowy terminalu, później będzie zawarte ubezpieczenie jego funkcjonowania.

Reklama



Z kolei Witold Jaworski z zarządu PZU S.A. podkreślił, że poniedziałkowa umowa jest jednym z największych kontraktów ubezpieczeniowych w Polsce. "W zasadzie przekracza pojemność rynku" - podkreślił. Z tego względu członkowie konsorcjum podpisali umowy reasekuracyjne.

"Każdy z ubezpieczycieli ma podpisane swoje umowy reasekuracyjne, które działają zazwyczaj tak, że powyżej pewnego poziomu szkody odpowiedzialność przejmuje rynek reasekuracyjny" - wyjaśnił Jaworski. Zauważył, że pierwszy terminal LNG w Polsce jest jednocześnie dwudziestą instalacją tego typu w Europie.

Zakończenie budowy terminalu LNG w Świnoujściu planowane jest na 30 czerwca 2014 r. Pozwoli on na odbiór do 5 mld metrów sześć. gazu rocznie. Wartość inwestycji to blisko 3 mld zł.