Na torach zaroi się wkrótce od nowych bądź zmodernizowanych wagonów i lokomotyw. Tylko PKP Intercity wyda na ten cel 1,5 mld zł
W tyle nie pozostają jednak PKP Cargo oraz dwóch największych prywatnych graczy: PCC Rail oraz CTL Logistics. Każda z tych firm w ciągu nabliższych czterech - pięciu lat wyda około 1 mld zł.
"Nowy tabor jest nieodzowny, bo o wożonych koleją ludzi i towary coraz mocniej rywalizują z przewoźnikami kolejowymi firmy oferujące transport kołowy i powietrzny" - mówi Adrian Furgalski, ekspert kolejowy z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR.
Skąd kolejowe firmy wezmą pieniadzę? Wszystkie zapowiadają giełdowe emisje akcji. Najszybciej, bo jeszcze w tym roku, na warszawski parkiet ma trafić PCC Containers, spółka holdingu PCC Rail. Kolejne będą CTL Logistics, PKP Intercity i PKP Cargo. Łącznie wartość wszystkich emisji liderów kolejowego rynku może sięgnąć 2 mld zł. Analitycy giełdowi nie mają wątpliwości, że oferta znajdzie zainteresowanie zwłaszcza u zarządzających funduszami inwestycyjnymi i emerytalnymi.
"Obecnie portfele tych instytucji zdominowane są przez banki i firmy budowlane. Na pewno więc zainwestują w duże spółki transportowe" - przekonuje Adam Ruciński z Kancelarii Audytorów i Doradców Ruciński i Wspólnicy.
Mieczysław Olender, szef PCC Rail, ujawnia, że pozyskane z giełdy środki pochodzące z emisji PCC Containers firma przeznaczy na zakup nowoczesnego taboru kontenerowego. CTL Logistics także planuje inwestycje w tabor i to nie tylko specjalistyczny, służący do przewozu towarów. PKP Cargo rozgląda się natomiast za nowymi lokomotywami i specjalistycznymi wagonami.
To pewnie nie koniec ruchu na rynku, bo już niebawem w Polsce pojawią się kolejni kolejowi gracze. Niewykluczone, że na giełdzie środków na inwestycje poszukają też tworzone właśnie regionalne spółki kolejowe przewożące pasażerów. Niedawno Rada Ministrów zdecydowała bowiem o podziale obecnego PKP Przewozy Regionalne pomiędzy 16 samorządów wojewódzkich. Analitycy nie ukrywają, że potrzeby inwestycyjne, jakich wymaga kolej regionalna, przerastają możliwości finansowe samorządów.
Blisko 4,5 mld zł chcą wydać na inwestycje największe kolejowe firmy. Najbardziej ambitny plan przygotowało PKP Intercity. W ciągu trzech lat spółka zamierza zmodernizować około 275 wagonów oraz kupić 10 nowych lokomotyw. Będzie ją to kosztować 1 mld zł. Spółka planuje też zakup szybkich pociągów, a to pochłonie dodatkowo 0,5 mld zł - informuje DZIENNIK.
Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A. Kup licencję
Reklama
Reklama
Reklama