Idąc do banku po pożyczkę, kredyt na samochód, czy otworzyć rachunek osobisty, często zastanawiamy się – jakie warunki zaproponuje mi bank? Czy mogę oczekiwać, że będą one stałe? Niestety, w wielu przypadkach może się zdarzyć i zdarza się, że dochodzi do zmiany opłat w produktach bankowych.

Reklama

>>>Sprawdź, co oferuje najtańsze konto

Na szczęście zdarzają się ostatnio na rynku takie oferty, które dają nam przynajmniej czasową pewność, że np. opłaty nie zostaną podniesione . Może nie jest to początek nowej ery w bankowości, jednak pewność, że nie zapłacimy innych stawek aż do 2013 roku (czyli gwarancja 0 zł za: prowadzenie konta, za wypłaty ze wszystkich bankomatów na całym świecie, przelewy internetowe oraz wydanie karty debetowej) to już coś. A taką propozycję otwierającym rachunki osobiste oferuje Deutsche Bank PBC. Dlaczego jest to aż tak ważny aspekt? Czy gwarancje od banków to tylko mrzonka?

Zmiany, zmiany, zmiany… w taryfach opłat i prowizji

Przede wszystkim, banki zastrzegają sobie możliwość zmiany taryf opłat i prowizji. Spowodowane jest to dostosowywaniem oferty do aktualnych warunków rynkowych. Co więcej, bywa i tak, że coś, za co niemal nie płaciliśmy, staje się naprawdę kosztowne bądź wymaga od nas spełnienia dodatkowych warunków.

Reklama

>>>Nie przepłacaj, wybierz najtańsze konto

W większości banków w Polsce zmieniono w ostatnim czasie opłaty za usługi. Banki nie dają gwarancji, ponieważ chcą zostawić sobie alternatywę w przypadku nagłych zawirowań na rynkach finansowych – mogą wówczas podnieść opłaty i przetrwać trudne czasy.

Reklama

Czemu nie ma gwarancji?

Trudno jednoznacznie stwierdzić, co jest główną przyczyną unikania przez banki ustalania gwarancji niezmienności warunków. W końcu, jak na to nie patrzeć, np. biura podróży dają nam taką gwarancję już na wstępie. Na szczęście, od czasu do czasu pojawiają się propozycje na rynku, zawierające w sobie zapewnienie o nienaruszalności przynajmniej części swojej oferty.

Małe, ale są

Również Bank BPH zapewnia klientów, że oprocentowanie Konta oszczędnościowego zawsze będzie o 1% wyższe niż stopa depozytowa Narodowego Banku Polskiego. Gwarancja ta jest zapisana w jego regulaminie. Zważywszy na fakt trwającej do końca marca promocji oprocentowania rachunku, warto zastanowić się nad tą propozycją.

Dlaczego klient chce gwarancji?

Dla klienta gwarancja to pewność wyboru – jeśli bank zapewni nam stałe, niezmienne opłaty, a najlepiej utrzyma np. darmowe prowadzenie konta, wtedy jego klient może spać spokojnie. Może to właśnie jest praktyka, która pozwoli bankom – choć brzmi to przewrotnie – więcej zarobić? Mając pewność, że atrakcyjna oferta pozostanie taką na dłużej, potencjalny klient szybciej zdecyduje się nawet na kosztowne oferty, jak np. karty kredytowe, czy wysoko oprocentowane kredyty gotówkowe, ale za to z gwarancją niezmienności opłat i prowizji związanych z ich utrzymaniem.

p