Wszystko przez wysoki kurs euro. W dniu 1 października 2009 r., który przyjęty jest w UE jako data referencyjna, wyniósł on 4,2450 zł/EUR - to znacznie więcej niż wynosił kurs zeszłoroczny (3,3819 zł/EUR). Wzrost kursu sprawił, że Polska musi podnieść stawkę opodatkowania oleju napędowego.

Reklama

>>>Rząd podniesie akcyzę na paliwo

Dlatego też Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy, który zakłada wzrost opłaty paliwowej dla oleju napędowego. Szacuje się, że planowany wzrost dochodów z tego tytułu wyniesie ok. 2,2 mld zł rocznie.

Czemu rząd nie podniósł akcyzy, a opłatę paliwową? Tego chciał resort infrastruktury. Bo 80 procent zebranych w ten sposób pieniędzy trafi na budowę dróg i torów, a tylko 20 procent pójdzie na ratowanie budżetu. Projekt nowelizacji ustawy zakłada wzrost opłaty paliwowej dla oleju napędowego. Spowoduje to zwiększenie ceny 1 litra tego oleju o ok. 16 gr. brutto (czyli ok. 4 proc. ceny paliwa). Szacuje się, że planowany wzrost dochodów z tego tytułu wyniesie ok. 2,2 mld zł rocznie.