Nowy statek to klasyczny masowiec – jednostka przystosowana do przewozu takich ładunków jak węgiel, ruda żelaza, zboża czy nawozy sztuczne. Ma długość 180 m i nośność 39 tys. ton - poinformował PAP doradca dyrektora naczelnego PŻM Krzysztof Gogol.

Reklama

M/s "Legiony Polskie" ma podwójne poszycie oraz pięć ładowni typu "box" o szerokich lukach ładunkowych. Wyposażony jest też w cztery dźwigi ładunkowe. Jak wyjaśnia Gogol, "ze względu na nowoczesny silnik, zoptymalizowany kształt kadłuba oraz tzw. naprowadzające płetwy przedśrubowe, jest to bardzo ekonomiczna jednostka, jeśli chodzi o zużycie paliwa".

W Yangfan podczas uroczystości przekazania jednostki armatorowi odbył się chrzest nowego statku: jego matką chrzestną została zastępca kierownika Działu Rozliczeń Krajowych PŻM Marzena Nalewajska. Załogę statku ma stanowić 21 polskich marynarzy. Nie wiadomo, gdzie w pierwszy rejs popłynie m/s "Legiony Polskie".

Dziś wieczorem w Świnoujściu spodziewany jest m/s "Armia Krajowa" – pierwszy statek PŻM z nowego programu inwestycyjnego armatora - powiedział Gogol. Jednostka pod dowództwem kpt. Krzysztofa Bartlaka kończy swoją dziewiczą podróż dookoła świata. Statek wypłynął ze stoczni w Chinach, odwiedził porty w Stanach Zjednoczonych i przez Zatokę Meksykańską dopłynął do Immingham w Wielkiej Brytanii, gdzie wyładowano ładunek. Teraz pod balastem po raz pierwszy przypłynie do polskiego portu - wyjaśnił.

Reklama

PŻM realizuje program inwestycyjny, w ramach którego powstanie łącznie 18 masowców wartych ponad 400 mln USD. Stocznia Yangfan, znajdująca się 350 km na południe od Szanghaju, zbuduje dla PŻM 12 jednostek do przewozów masowych i będą one przekazywane armatorowi w odstępach około sześciotygodniowych. Pozostałe sześć powstanie także w Chinach, w stoczni Yangzijiang. Będą to jeziorowce, a więc statki przystosowane do żeglugi po Wielkich Jeziorach USA i Kanady. Kolejne zamówione jednostki będą nosić imiona "Szare Szeregi" i "Solidarność".

Państwowe przedsiębiorstwo PŻM jest największym polskim armatorem, posiadającym łącznie w grupie kapitałowej ponad 60 statków. Na ich pokładach pracuje około 2,5 tys. marynarzy.