Ponad 1,5 mld euro warte były okna i drzwi wyprodukowane w Polsce i wysłane w 2015 r. do zagranicznych odbiorców. Z takim wynikiem, o 13 proc. lepszym niż w 2014 r., wskoczyliśmy na najwyższy stopień podium dla największych eksporterów stolarki otworowej w Europie. Według danych Centrum Analiz Branżowych (CAB) z krajowych fabryk na eksport trafiło w tym czasie w sumie 8,8 mln sztuk stolarki otworowej.
– W 2016 r. sprzedaż za granicę może się zwiększyć o kolejne 10 proc. Wzrostowi eksportu z Polski sprzyjają ciągle niższe koszty produkcji przy jednoczesnym oferowaniu wyrobów bardzo wysokiej jakości oraz spore doświadczenie naszych eksporterów. Zagraniczni dystrybutorzy przekonali się, że współpraca z polskimi producentami może być bardzo opłacalna – wskazuje Maksymilian Miros, analityk CAB.
Dane CAB potwierdzają informacje producentów. Drutex zakończył ubiegły rok rekordowymi przychodami na poziomie 620 mln zł. To o 19 proc. więcej niż przed rokiem.
Reklama
Duży wpływ na świetną dynamikę wzrostu miał eksport, którego udział w ogólnej sprzedaży wynosi już 71 proc. – mówi Leszek Gierszewski, prezes spółki. Udział eksportu w sprzedaży w tym roku ma wzrosnąć do ok. 75 proc.
Reklama
Także w Oknoplaście udział eksportu w sprzedaży w 2015 r. wyniósł aż 70 proc. Głównie dzięki sprzedaży do Europy Zachodniej o 6,7 proc. do ponad 1,5 mld zł wzrosła sprzedaż grupy Velux. Jacek Siwiński, dyrektor generalny Velux Polska, wskazuje, że już od kilku lat było widać, że stolarka otworowa staje się jedną z polskich specjalności. To zasługa m.in. dużego krajowego rynku modernizacji i budownictwa mieszkaniowego. Dzięki temu rozwinęły się rodzime firmy, które z czasem zaczęły wychodzić na rynki zagraniczne, poszukując szans na dalszy wzrost. – Polski rynek przyciągnął również producentów zagranicznych, takich jak Velux, którzy widzieli tutaj możliwość rozwijania produkcji pod kątem interesującego rynku lokalnego, ale również na eksport – tłumaczy.
Rosnący z roku na rok zagraniczny popyt na okna i drzwi z Polski wymagał od producentów niemałych inwestycji. Np. Drutex zainwestował w rozwój w ostatnich trzech latach ponad 220 mln zł. Teraz możliwości firmy pozwalają na wytwarzanie do 7 tys. okien dziennie, a w planach na przyszły rok jest budowa nowej hali produkcyjnej. – Nie mamy innego wyjścia, kolejne inwestycje wymusza rynek. A my chcemy wyznaczać rynkowe trendy. Międzynarodowy zasięg działania wymaga od nas jednocześnie adaptacji do różnych rynków lokalnych w zakresie rozwiązań technologicznych, a nawet certyfikatów, atestów czy dopuszczeń technicznych – tłumaczy Leszek Gierszewski.
Velux tylko w 2015 r. zainwestował prawie 125 mln zł, m.in. w rozbudowę fabryki okuć i lakiernię proszkową. Od 2012 r. grupa wydała na rozwój produkcji okien w Polsce prawie 500 mln zł.
Analityk CAB wskazuje, że dla krajowej produkcji jest za granicą jeszcze wiele miejsca, bo na głównych europejskich rynkach nasze udziały wynoszą najwyżej kilka procent. W Niemczech rocznie sprzedaje się okna i drzwi za 8 mld euro, a udział polskich firm wynosi tam tylko 6 proc. Jeszcze mniejszy jest we Włoszech, Francji i w Wielkiej Brytanii. W każdym z tych krajów rynek okien i drzwi jest wart ok. 6 mld euro rocznie, zaś udział naszych firm sięga 1–2 proc.
Rozmówcy DGP zaznaczają, że coraz lepiej ma się też sprzedaż na polskim rynku, który do 2013 r. przeżywał kryzys. Potem popyt zaczął odbijać i w 2014 r. sprzedano u nas nieco ponad 12 mln okien i drzwi, a w ubiegłym ok. 12,3 mln. Obserwowane odbicie to efekt poprawy koniunktury w budownictwie indywidualnym oraz wzrostu zainteresowania inwestorów prywatnych remontami. Rynek remontowy odpowiada za 3/4 sprzedaży stolarki w Polsce.
Te oznaki ożywienia były już widoczne jesienią 2014 r. i miały wpływ na wyniki sprzedaży w branży. Perspektywa na przyszłość jest dobra. Wskaźniki zwiastujące ożywienie rynkowe i opisujące pozwolenia na budowę oraz liczba rozpoczętych budów wyraźnie rosną już drugi rok z rzędu. Według GUS w 2015 r. liczba mieszkań, których budowę rozpoczęto, wzrosła o ponad 13 proc. W tej sytuacji można odpowiedzialnie prognozować wzrost sprzedaży okien i drzwi na rynku krajowym o 3–5 proc. – ocenia dyrektor generalny Velux Polska.

Z dużym optymizmem na krajowy rynek patrzy Drutex. – Tylko w I kw. zanotowaliśmy 22-proc. wzrost sprzedaży, co jest efektem świetnej kondycji na rynku pierwotnym, ale przede wszystkim rynku wymian – informuje Leszek Gierszewski.