Szwedzi konstruują w Gdańsku pierwszy na świecie, duży prom napędzany ekologicznym paliwem jakim jest etanol. Dziś rozpoczęła się jego budowa. Właścicielem statku „Stena Germanica” liczącego 240 m. długości i mogącego przewozić 1500 pasażerów i jest szwedzki duży armator Stena Line. Dysponuje on niemal 40 promami pasażersko-samochodowymi kursującymi na wodach Skandynawii, Bałtyku, Morzu Północnym i Irlandzkim. Silniki tych statków spalają oleje napędowe i emitują duże ilości zanieczyszczeń . Tymczasem od początku roku m.in. na Bałtyku i Morzu Północnym zaczęły obowiązywać przepisy nakazujące zmniejszenie emisji spalin zawierających siarkę aż o 99 procent.

Reklama

Stena Line uznała, że jedynym, możliwym ekonomicznie do zaakceptowania wyjściem z sytuacji, jest przystosowanie siłowni statków spółki do taniego i ekologicznego paliwa jakim jest etanol. Rozpoczynane dzisiaj prace na szwedzkim promie przez załogę gdańskiej „Remontowej” polegające na silników oraz częściowej przebudowie wnętrza statku mają trwać ok 45 dni. Pełny koszt tej eksperymentalnej operacji obliczany jest na 22 miliony euro. Jeśli nowe paliwo i nowa siłownia sprawdzą się w praktyce, podobnym zabiegom poddane zostaną pozostałe statki tego armatora. Być może też w ślady Stena Line pójdą inne firmy żeglugowe.