Do tej pory usunięto elementy wystroju, ściany działowe wewnątrz hal. Pozostawiono jedynie elementy nośne i konstrukcyjne budynku oraz dach.

Pociągi zatrzymują się nadal na Warszawie Wschodniej, ale obecnie dworzec jest zamknięty dla podróżnych. Bilety można kupić w prowizorycznych kasach biletowych. Są też tymczasowe kontenerowe poczekalnie i toalety.

Reklama

PKP i wykonawca remontu firma Strabag zaprezentowały dziennikarzom w czwartek efekty obecnego etapu prac. Od strony ul. Lubelskiej, gdzie mieści się cześć podmiejska dworca, wymieniono już wszystkie wewnętrzne ściany, zastąpiono nowymi stare przeszklone elewacje. Jak zadeklarował kierownik budowy Wojciech Szpotowicz ze Strabagu, ta część obiektu będzie oddana PKP w marcu przyszłego roku.

Po stronie dalekobieżnego dworca przy ul. Kijowskiej budowlańcy zakończyli już prace rozbiórkowe. Pozostał szkielet konstrukcji, odsłonięto też szkielet nośny dachu. Ze względu na zimę pozostawiono jeszcze zewnętrzne szklane ściany dworca. Później zostaną one zastąpione nowymi. Nowa linia kas będzie przesunięta w głąb budynku o 10 metrów. Inny będzie też kształt fasady budynku - wyjaśniał Szpotowicz.

Reklama



W podziemiach, które mają stać się przestrzenią handlową, były magazyny i małe pomieszczenia techniczne. PKP rozmawia ze stowarzyszeniami kupców, by po remoncie zagospodarowały tę przestrzeń. "Mogą być to dotychczasowi najemcy pomieszczeń dworca. Jednak jakość usług i wygląd stoisk ma być na najwyższym poziomie" - podkreślał członek zarządu PKP SA, dyrektor rewitalizacji dworców kolejowych Jacek Prześluga.

Prześluga zastrzegł, że dworzec Warszawa Wschodnia nie będzie kolejną galerią handlową. "Przestrzeń dla pasażerów i funkcje kolejowe będą dominować. Pomysł na ten dworzec to hasło +wschodni.pl+ - miejsce, gdzie cały Wschód, ludzie z Ukrainy, Białorusi, Rosji, ale też Litwy i innych państw spotykają się z Polską" - tłumaczył dziennikarzom.

Reklama

Szpotowicz i Prześluga poinformowali, że cały dach budynku będzie pokryty ogniwami fotowoltaicznymi. Prąd z takich ogniw słonecznych będzie wykorzystywany na miejscu, a nadwyżka przekazywana do sieci energetycznej. Rozpoczął się już montaż nawiewów klimatyzacji i ogrzewania dla części podmiejskiej.

Modernizacja dworca Warszawa Wschodnia rozpoczęła się latem br. Remont całości ma się zakończyć w drugim kwartale 2012 r. - przed EURO-2012. Koszt inwestycji wynoszący 31 mln zł pokrywany jest z budżetu państwa oraz środków własnych PKP SA.Prześluga powiedział, że obecnie modernizuje się 38 dworców kolejowych, a w przyszłym roku PKP rozpocznie 24 takie inwestycje.