Z badania PBS DGA "Doświadczenia i aspiracje księgowych zatrudnionych w polskich firmach”* wynika, że ponad 80 proc. księgowych uczestniczy w kursach podnoszących ich kwalifikacje zawodowe. Wynika to z często zmieniających się przepisów oraz obowiązujących standardów MSR. Są takie standardy, których nie można wdrożyć, nie mając szczegółowej wiedzy i informacji o tym, jak należy je zastosować. Księgowi muszą także podnosić kwalifikacje, żeby sprostać rosnącym oczekiwaniom zarządów.

Reklama

Z badań można wyciągnąć również wniosek, że aspiracją księgowych jest bycie głównym księgowym albo samodzielnym księgowym. A do awansu potrzebne jest podnoszenie kwalifikacji zawodowych i gruntowna wiedza.

Jednak księgowi, zwłaszcza w firmach średniej wielkości, narzekają na to, że pracodawcy nie finansują wystarczającej liczby szkoleń. Z danych wynika, że 30 proc. księgowych uczęszczających na kursy zawodowe finansuje je samodzielnie (całkowicie lub częściowo). Zwłaszcza że firmy chętniej opłacają kursy głównych księgowych niż pozostałych pracowników księgowości.

Księgowi jako grupa bardzo chętnie podnosząca swoje kwalifikacje, ambitna, rozwijająca się, często sięga do nowinek. Głównie korzysta z płatnych serwisów internetowych i programów komputerowych oraz gazet i czasopism. Połowa księgowych kupuje regularnie książki i uczestniczy w szkoleniach. Co ciekawe, zauważa się większą popularność płatnych serwisów internetowych w porównaniu z bezpłatnymi.

Reklama

Płatne serwisy internetowe są tańsze niż regularne szkolenia, a równie przydatne ze względu na bieżącą aktualizację i umożliwienie dostępu do informacji o zmianach w prawie.

Najnowszym produktem tego typu jest Serwis Księgowy Gazety Prawnej, przygotowany przez INFOR Biznes - www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl. Jest to internetowy serwis dla księgowych i wszystkich pracowników działów księgowości i płac w firmach oraz instytucjach budżetowych. W jednym miejscu zbiera narzędziowe, praktyczne teksty z Gazety Prawnej (żółte strony Dziennika Gazety Prawnej), Tygodnika Podatkowego i Tygodnika Prawa Pracy i Ubezpieczeń. Zawiera również dużą liczbę tekstów poradniczych przygotowywanych specjalnie na potrzeby Serwisu. Porady pogrupowane są w kategorie Podatki, Rachunkowość (również Rachunkowość budżetowa) i Wynagrodzenia. Użytkownicy mają również dostęp do bazy ponad 900 aktów prawnych i orzeczeń, aktywnych druków, wzorów pism i dokumentów, wskaźników i stawek oraz kalkulatorów.

Serwis zawiera wszystkie niezbędne informacje potrzebne księgowym – zawsze aktualne. Nie jest to tylko archiwum tekstów z Gazety Prawnej, ale także kompendium wiedzy i praktycznych opracowań, aktualizowane na bieżąco. Zawiera materiały zgodne z bieżącym stanem prawnym oraz archiwum artykułów, zmian i aktów prawnych.

Reklama

Unikalną wartością serwisu jest możliwość uzyskania odpowiedzi na indywidualne zapytanie użytkownika już w ciągu 24 godzin! Na pytania odpowiadają radcy prawni, doradcy podatkowi, biegli rewidenci oraz najlepsi eksperci z firm audytorskich i kancelarii prawnych, wybranych do współpracy przez Gazetę Prawną.

Już od dziś, do końca roku, użytkownicy mają możliwość skorzystania z serwisu zupełnie bezpłatnie. Wystarczy w formularzu rejestracyjnym wpisać hasło Prenumerata2010 i podać swoje dane na www.ksiegowosc.gazetaprawna.pl.

Regularna cena Serwisu Księgowego Gazety Prawnej to 62,50 zł netto miesięcznie za wersje Standard i 110 zł netto miesięcznie za wersję Premium, która umożliwia zadawanie pytań ekspertom.

Serwis Księgowy Gazety Prawnej i Serwis Kadrowy Gazety Prawnej są również dostępne bezpłatnie dla każdego prenumeratora Dziennika Gazety Prawnej, zarówno z wersji prenumeraty Premium, jak i wersji Standard. Więcej informacji TUTAJ.

*Badanie zrealizowane zostało przez PBS DGA w dniach 19–22 maja 2009 r. na ogólnopolskiej próbie 500 księgowych zatrudnionych w firmach małych (10–49 pracowników), średnich (50–249 pracowników) i dużych (250 i więcej pracowników). Respondentami były główne osoby odpowiedzialne w firmie za sprawy związane z księgowością. Badanie przeprowadzono w technice CATI (Computer Assisted Telephone Interview), czyli wywiadu telefonicznego wspomaganego komputerowo.