Zimą 2009 roku upadła koncesja na 92 km trasy A2 z Łodzi do Warszawy. Powód ten sam – kwestie finansowe. Po tych porażkach wyhamowały przygotowania do budowy w systemie PPP odcinka autostrady A2: ok. 130 km szosy na wschód ze stolicy do skrzyżowania z krajową „19” w Międzyrzeczu Podlaskim.

Reklama

Wszystko wskazuje na to, że kolejne inwestycje autostradowe finansowane będą pieniędzmi ze sprzedawanych przez Krajowy Fundusz Drogowy obligacji infrastrukturalnych. Jednak koszty pozyskiwania środków na rynkach finansowych rosną. Jak pisaliśmy w styczniowym DGP, o ile w 2009 roku obsługa i wykup emitowanych w latach 2006–2008 papierów kosztowała 353,9 mln zł, o tyle już w 2010 roku kwota ta urośnie aż do 1,57 mld zł. W 2009 roku na budowę dróg rząd wydał ponad 18 mld zł. Blisko 8 mld zł zebrał ze sprzedaży obligacji. Z tego źródła w 2010 roku KFD pozyska 7,8 mld zł.

Więcej informacji:Maleją szanse na drogi za prywatne pieniądze

p