Jak działa program partnerski? W dużym skrócie: wydawca (czyli osoba współpracująca z programem) promuje za pomocą Internetu produkty dostępne w danym programie partnerskim i  otrzymuje wynagrodzenie za wykonanie przez internautę określonej akcji. Głównie chodzi o zakup towaru lub usługi określonej firmy. Wydawca umieszcza na swojej stronie internetowej lub na stronie udostępnionej przez program partnerski oferowane przez daną firmę  nośniki reklamowe (gotowe komponenty, kreacje reklamowe, kody javascript, XML) . Zarabia wtedy na kliknięciu przez internautę w reklamę umieszczoną na stronie lub wypełnienie wniosku czy formularza (założenie konta w banku itp.). Jeśli na podstawie wniosku wypełnionego on-line uruchomi się np. produkt finansowy i do systemu partnerskiego wpłynie potwierdzenie ze strony reklamodawcy (banku), wtedy wydawca otrzymuje wynagrodzenie.

Wygodny biznes

Modeli wynagrodzeń jest wiele. Rozliczone może być także samo wysłanie formularza wniosku (tzw. Leada) bez uruchomienia produktu (model CPL). Zazwyczaj dokładne szczegóły, dotyczące sposobu i modelu wynagradzania znajdują się w specjalnej tabeli wynagrodzeń, do której klient otrzymuje dostęp po zarejestrowaniu się w danym programie. Programy partnerskie współpracują przede wszystkim z osobami, które prowadzą działalność gospodarczą i posiadają doświadczenie w sprzedaży produktów finansowych lub też innych usług, które promowane są poprzez narzędzia udostępniane przez program partnerski. Nie jest to jednak regułą. Wszystko zależy od oferty danego programu i polityki jego właścicieli. Programy partnerskie bardzo chętnie współpracują też z webmasterami oraz właścicielami serwisów internetowych.

Osobom, które nie posiadają swojej strony, program tworzy stronę udostępnioną. Dzięki temu osoba nie posiadająca własnego serwisu będzie  miała szansę zarabiać w Internecie. Zadaniem takiego wydawcy jest zbudowanie ruchu poprzez pozycjonowanie, linkowanie, aranżowanie kampanii reklamowych, czyli wykonanie działań, których celem będzie uzyskanie jak największej liczby przekierowań na stronę udostępnioną. 

Biznes oparty na systemie partnerskim jest o tyle wygodny, że wszystkie działania wykonuje się za pomocą komputera i Internetu. Program partnerski dostarcza stronę z produktami/usługami w formie pasażu lub porównywarki, czyli gotowe, funkcjonalne i często proste w obsłudze narzędzie. Do tego  wydawca może korzystać z wielu gotowych komponentów do sprzedaży produktów z możliwością ich dowolnej konfiguracji (w zależności od potrzeb, upodobań, pomysłów klienta). Takie komponenty można promować i umieszczać na swoich stronach.  Kluczem do osiągnięcia zysków (w przypadku wydawców posiadających własne strony internetowe), jest zainstalowanie narzędzi w atrakcyjnych miejscach na stronach internetowych wydawcy.

Który program partnerski wybrać?

Programów partnerskich jest wiele, w zależności od tematyki. Z branży finansowej warto wymienić tmefekt.pl - zintegrowana platforma dla wydawców (na bazie porówywarki finansowej totalmoney.pl) którzy mają swoje strony internetowe, a także dla tych, którzy chcą generować zyski ze strony udostępnionej, wykorzystując własne sposoby jej promocji. Mamy program partnerski klasycznego commerce czyli nokaut.pl - porównywarka cen dla internautów i przedsiębiorców, między innymi cen hoteli, lotów, sklepów firmowych itd. Nawet branża książek ma swój własny program partnerski - np. Amazon Associates.

Strony internetowe większości programów partnerskich wyglądają podobnie. Głównym ich celem jest przekonanie wydawcy do zarejestrowania się w programie. Chcąc  to osiągnąć komunikowane są sposoby zarabiania oraz informacje o modelach rozliczeniowych oraz stawkach za sprzedaż poszczególnych usług i produktów. Niestety dostęp do pełnego cennika możliwy jest dopiero po zarejestrowaniu.

Rejestracja zwykle przebiega szybko i sprawnie, dlatego warto poświęcić trochę czasu i dokładnie „od środka” poznać każdą z propozycji. Dodatkowo systemy partnerskie od czasu do czasu kuszą promocjami i tu np. TMefekt.pl bonus w wysokości nawet 600 zł na start (6 transz po 100 zł ale pod warunkiem, ze wynagrodzenie za poprzedni okres rozliczeniowy z akcji zarejestrowanych i zatwierdzonych wyniesie min. 1500 zł).

Korzystanie z większej liczby systemów partnerskich mija się z celem – najlepiej skupić się na 1-3 programach oferujących różne kategorie produktowo usługowe.

Ile można zarobić? Przykładowo w TMefekt.pl wynagrodzenie najlepszych partnerów przekracza 10 tys. zł. Warto jednak pamiętać o tym, że zbyt duża ilość reklam może skutecznie zniechęcić użytkowników do zaglądania na stronę, poszukiwania treści itp. Trzeba znaleźć „złoty środek” i nie przesadzić z reklamami. Jeśli będzie ich za dużo na stronie głównej, użytkownik wyjdzie ze strony nie wykonując na niej żadnej akcji. Bardzo ważne jest aby reklamy były powiązane tematycznie ze stroną na której są wyświetlane.

Klucz do sukcesu

Korzystanie z programu partnerskiego nie jest zadaniem łatwym. Nie wystarczy się zarejestrować, pobrać narzędzia i liczyć, że użytkownicy zaczną generować transakcje, za które Ty otrzymasz wynagrodzenie. Bardzo ważne jest, żeby na bieżąco monitorować skuteczność narzędzi i prowadzonych działań promocyjnych. Jak łatwo się domyślić to co działa u jednego wydawcy, niekoniecznie musi zadziałać na Twoim serwisie. Tym samym to głównie od Ciebie wydawco zależy czy użytkownicy Twojego serwisu będą klikać w linki do produktów, banery, widgety, które zamieścisz na swoich stronach www.  Zarabianie na systemie partnerskim to cierpliwość, systematyczność, kreatywność, badanie wyników i wyciąganie wniosków – bez tych cech nawet najlepszy system partnerski nie zagwarantuje dużych pieniędzy.