Wyższą stawką objęte zostaną cappuccino, latte czy inne napoje, przy których kawa była tylko jednym ze składników. Na tradycyjną małą czarną już obowiązuje 23-proc. VAT. Podobnie jest w przypadku herbaty. Ziołowa, owocowa czy bawarka będą opodatkowane 23-proc. stawką – wyjaśnia Andrzej Nikończyk, doradca podatkowy z kancelarii Kolibski, Nikończyk, Dec & Partnerzy. Dodaje jednocześnie, że proponowane zmiany mają wejść od 1 stycznia 2013 r. Zmiany są wprowadzane w ramach dużej nowelizacji ustawy VAT-owskiej.
Oznacza to podwyżki najpopularniejszych, według badań ARC Rynek i Opinia, rodzajów kaw nawet o 15 pkt proc. W praktyce daje to wzrost cen o około 1 zł, gdyż za cappuccino czy latte w lokalu już dziś trzeba zapłacić średnio 9 – 10 zł. Będziemy zmuszeni podnieść cenę napojów, choć marża na nich wciąż utrzymuje się na poziomie ponad 100 proc. Niestety od czasu spowolnienia gospodarczego spadł popyt na inne produkty oferowane w lokalu, jak ciastka, lody, woda. W związku z tym rentowność biznesu mocno siadła i tylko dzięki kawie można się jeszcze utrzymać na powierzchni – tłumaczy Michał Durlak, przedstawiciel CafeRepublic. Tę samą opinię wyraża Dorota Szczerbicka, dyrektor marketingu Coffee Heaven & Costa Coffe: sieci raczej nie zmniejszą marż i podwyżkę stawki podatku przeniosą na klientów. O wyższych cenach wspominają też właściciele herbaciarni, w których herbaty smakowe są jedną z popularniejszych pozycji. Wzrosty cen są nieuniknione. To, jak będą duże, zależeć będzie od tego, co zrobią w nowym roku hurtownie, których marże już dziś wynoszą nawet 30 proc – dodaje właściciel Herbaciarni Czarka w Krakowie.
Przedsiębiorcy mają świadomość, że podwyżki spowodują odpływ klientów. Zwłaszcza że jak wynika z badań przeprowadzonych przez firmę ARC Rynek i Opinia, już w 2011 r. dla 20 proc. klientów ceny w kawiarniach sieciowych były za wysokie. Widać to było po rachunkach, które obniżyły się średnio o 10 proc. Przedsiębiorcy szukają więc sposobu na to, by podwyżki nie były wprost proporcjonalne do zmiany stawki VAT. Chcemy dobrze przygotować się na zmiany. W tym celu przeprowadziliśmy badanie elastyczności cenowej wśród Polaków. Chcemy od nowa podejść do naszej strategii cenowej – tłumaczy Dorota Szczerbicka.
Droższe cappuccino, latte czy macchiato to niejedyne konsekwencje zapowiadanej podwyżki VAT. Sieci kawiarni mogą ograniczyć plany ekspansji, która miała być prowadzona w coraz mniejszych miastach. W tym roku otworzymy jeszcze dwa lokale. Co będzie w przyszłym roku, zobaczymy – wzdycha Michał Durlak. Otwarcie kawiarni to wydatek około 200 tys. zł. Jeśli opłacalność biznesu spadnie, nie będzie sensu inwestować w kolejne lokalizacje.
Reklama
80 procent dorosłych Polaków pije kawę.
Reklama
600 filiżanek kawy rocznie wypija statystyczny Polak.
12 pozycję na świecie zajmuje Polska pod względem spożycia kawy na osobę.
11 razy w roku statystyczny Polak odwiedza kawiarnię.