Wartość rynku napojów procentowych w Polsce wzrosła w ubiegłym roku o 16 proc. (z 21 do 25,2 miliarda zł), ilość sprzedanego alkoholu skoczyła o 8 proc. (z 2,71 do 2,95 miliarda litrów) - wynika z danych zebranych przez firmę AC Nielsen.

>>> Alkohol sprzedasz tam gdzie chcesz

Największą popularnością wśród Polaków cieszy się piwo. Statystyczny obywatel wypija niemal 77,5 litra złocistego napoju rocznie. Piwo bije na głowę wszystkie inne trunki - w ujęciu ilościowym stanowi aż 88 proc. sprzedawanego alkoholu - czytamy na Money.pl. Na drugim miejscu, z dziesięciokrotnie niższą sprzedażą, znajduje się wódka (8,3 proc.). Jest to najczęściej wybierany przez Polaków mocny alkohol. Nadal niewiele spożywamy wina - zaledwie 3,2 proc.

Już tak dużych rozbieżności nie ma, jeśli weźmiemy pod uwagę wartość sprzedaży. W tym wypadku piwo, które jest alkoholem stosunkowo tanim, ma niewiele ponad połowę udziałów w rynku (51 proc.). Niemal 40-proc. udział przypada zaś wódce, oczywiście ze względu na jej wyższą cenę. Na kolejnych miejscach znajduje się wino (6 proc.), whisky (1,6 proc.) i brandy (0,8 proc.).

>>> Alkohol pod specjalnym nadzorem

Na piwo wydaliśmy w minionym roku niemal 13 miliardów zł, o ponad 13 proc. więcej niż w 2007 r. Jednak w tym roku prognozy nie są tak optymistyczne. "Wszystko wskazuje na to, że branża będzie na minusie. Nie pomagają nowe pomysły takie jak zakaz reklamy czy zakaz sprzedaży piwa na kąpieliskach i plażach. Obawiamy się, że spadek może sięgnąć nawet 5 proc." - uważa Danuta Głód ze Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego. Obecnie na rynku piwowarskim liczą się trzej gracze: Kompania Piwowarska (43 proc. udziału w rynku), Grupa Źywiec (30 proc.) i Carlsberg Polska.

Z kolei na wódkę w ubiegłym roku Polacy przeznaczyli około 10 miliardów zł, niemal o 20 proc. więcej niż w 2007 r. Wydatki na wódkę stanowiły ponad 90 proc. wszystkich wydatków na mocne alkohole. Pozostałe niecałe 10 proc. przypadło na: whisky, brandy, likiery, koniaki, rumy i giny.

>>> Picie wódki wydłuża życie

Wzrosły także wydatki na wino. W 2008 r. przeznaczyliśmy na nie 1,5 miliarda zł, aż o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Dynamicznie rosła także sprzedaż drinków gotowych do spożycia (RTD, ready to drink), takich jak Smirnoff Ice, Bacardi Breezer czy Bols Fusion.

Polacy najchętniej kupują alkohol w tradycyjnych sklepach spożywczych (75 proc.). 18 proc. zaopatruje się w supermarketach, a 6 proc. w hipermaketach.