"Tuż przed świętami sklepy kuszą obniżkami cen i ofertami kolorowych gazetek promocyjnych. Super cena, Drugi produkt gratis, Teraz jeszcze taniej - takie hasła z pewnością zachęcają do kupowania. Kto bowiem nie chciałby mieć dwóch rzeczy w cenie jednej? Uważajmy jednak, bo przedświąteczne zakupy mogą być dla wielu z nas przykrym rozczarowaniem" - ostrzega Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).

Inspekcja Handlowa przeprowadziła w czwartym kwartale 2008 r. kontrolę, która objęła 165 placówek należących do dużych sieci handlowych. Zastrzeżenia wzbudziło 29,8 proc. zbadanych towarów - o 6,3 proc. więcej niż rok wcześniej.

UOKiK radzi, by konsumenci sprawdzali dokładnie cenę produktu. Jak się okazało, najwięcej zastrzeżeń inspektorów dotyczyło niewłaściwego ich prezentowania - aż przy 20,9 proc. skontrolowanych produktów nie została umieszczona cena sprzed promocji lub za jednostkę miary (np. metr, kilogram, litr). Na wywieszce przy płynie do mycia naczyń o pojemności 1500 ml plus 500 ml "gratis" podano cenę 2,19 zł za litr. Okazało się, że po przeliczeniu faktycznie cena za litr wynosiła 3,29 zł.

Od kilku groszy do nawet 100 zł wynosiły różnice w cenach wyrobów z dołączonymi "gratisami" niż tych samych produktów bez "darmowych" dodatków. Na przykład zestaw składający się z kuchenki mikrofalowej (gratis) oraz pralki oferowano w cenie promocyjnej 1699 zł. Jak się okazało, taka sama pralka bez gratisu kosztowała 1599 zł. Nieprawidłowości w tym zakresie stwierdzono w przypadku 8,25 proc. skontrolowanych wyrobów - 6,55 proc. mniej niż przed rokiem.

Jak podał Urząd, 7,6 proc. nieprawidłowości dotyczyło różnic między informacjami podawanymi w ulotce reklamowej a ceną obowiązującą przed promocją - to o 2 proc. mniej niż podczas poprzedniej kontroli. Zdarzały się także przypadki, w których cena promocyjna była równa cenie sprzed promocji.

UOKiK radzi, by w trakcie zakupów zwracać również szczególną uwagę na terminy przydatności do spożycia. Urząd przypomina, że nieświeżą żywność można reklamować - zawsze u sprzedawcy. Trzeba to zrobić niezwłocznie po stwierdzeniu nieprawidłowości. W przypadku produktów spożywczych obowiązują szczególne przepisy - żywność paczkowaną można reklamować w terminie 3 dni od chwili otwarcia, natomiast produkty spożywcze sprzedawane luzem - 3 dni od momentu zakupu.

Inaczej jest w przypadku produktu, który nie ma wad, a jedynie po dłuższym zastanowieniu okazało się, że nie będzie nam potrzebny. Wówczas - jak zaznaczył UOKiK - "tylko od dobrej woli sprzedawcy zależy, czy przyjmie go z powrotem i zwróci nam pieniądze".

Bezpłatną pomoc w dochodzeniu swoich praw można uzyskać od powiatowych lub miejskich rzeczników konsumentów. Znajdziemy ich w całej Polsce w urzędach miasta lub starostwach powiatowych. Pełna lista rzeczników wraz z ich danymi adresowymi jest dostępna na stronie www.uokik.gov.pl lub pod bezpłatnym numerem telefonu 0800 800á008 (od 9.00 do 17.00).

















Reklama