Zdaniem Maksa Warburtona z Bernstein Research Daimler AG jest "naturalnym nabywcą dla należącego do General Motors Opla". Dlaczego? Ponieważ na rynku rośnie zapotrzebowanie na małe samochody. Daimler ma niewielkie doświadczenie w produkcji takich samochodów. Zarabiał dotychczas dzięki sprzedaży aut swej głównej marki Mercedes na rynkach anglojęzycznych i w krajach eksportujących ropę naftową. Ten popyt znacznie osłabł, zwłaszcza w USA i Wielkiej Brytanii, zatem - jak mówi Warburton - Opel mógłby byc szansą Daimlera na podtrzymanie przychodów.

Reklama

Opel i jego brytyjskie wcielenie, czyli marka Vauxhall, to czwarty co do wielkości producent w Europie. Ma też jedną z największych baz produkcyjnych na Starym Kontynencie. Także w Polsce - wytwónia w Gliwicach należy do najnowocześniejszych. Gdyby Daimler przejął Opla, to jako firma niemiecka mógłby liczyć - przy restrukturyzowaniu tego producenta - na finansowe wsparcie ze strony rządu kanclerz Angeli Merkel. Zapewne rząd Niemiec kupiłby też udziały Daimlera w spółce EADS (produkującej samoloty Airbus), których Daimler chce się pozbyć.

Tymczasem bowiem sam Opel na takie wsparcie nie może liczyć, bo jest... firmą amerykańską. Rada nadzorcza koncernu General Motors szacuje, że pakiet ratunkowy dla Opla powinien być wart przynajmniej 3,3 mld euro. Popyt na nowe samochody w Europie, głównym rynku dla Opla, mocno spadł i - jak mówi Armin Schild, szef związku zawodowego pracowników GM w Niemczech - "byt Opla jest zagrożony". Firma musi zaprezentować rządowi federalnemu Niemiec i rządom czterech landów, w których znajdują się fabryki tej marki przekonujący biznesplan. Do spotkania ma dojść 27 lutetgo. Federalny minister finansów Peer Steinbrueck oświadczył, że jest przeciwny przejęciu przez rząd części udziałów w Oplu.

Rzecznik Daimlera zaprzeczył, by koncern toczył rozmowy w sprawie przejęcia Opla. Gdyby jednak do tego doszło, to w dłuższej perspektywie byłby to dobry strategiczny ruch Daimlera. Na początku, jak twierdzi analityk Max Warburton, Daimler byłby potępiany przez rynek za tę decyzję i upłynęłoby wiele lat, zanim obie firmy odniosłyby korzyści z integracji.

Reklama