Czym zajmuje się Bavaria consulting?

KRYSTIAN DOBRZYCKI: Odzyskiwaniem podatków z pracy za granicą oraz pośrednictwem zachodnioeuropejskich ofert pracy. We współpracy z zagranicznymi kancelariami podatkowymi pomagamy polskim firmom w rozliczeniu podatku VAT z krajów UE.

Czy zakładając firmę, planowaliście stosowanie elastycznych form pracy?

Na początku naszej działalności, w 2005 r., największe wysiłki koncentrowaliśmy na zbudowaniu lojalnego i odpowiedzialnego zespołu, który przeszedł szkolenie z zakresu profesjonalnej obsługi klienta. Wówczas nie myśleliśmy o możliwości flexipracy. Z mojego punktu widzenia – byłego pracownika korporacji, a dzisiaj pracodawcy – flexipraca to wartość dodana dla zespołu i komfort. Umożliwiając naszym konsultantom pracę zdalną, ułatwiamy im pogodzenie obowiązków pracowniczych z życiem osobistym. Pracownicy inaczej niż kiedyś definiują własny worklife balance. Coraz częściej o wyborze pracy decydują nie zarobki, ale możliwość pracy flexi.

Jakie korzyści dla firmy daje elastyczność pracy?

Z punktu widzenia naszej firmy największą korzyścią z zastosowania EFS jest zapewnienie ciągłości obsługi klienta. W każdej firmie zdarzają się absencje pracowników, a jeśli nieobecność trwa kilka lub kilkanaście dni, nie pozostaje ona bez wpływu na działalność firmy. Skutki są szczególnie bolesne dla małych firm niemających dużego zespołu, między który mogłyby podzielić pracę. Stosując EFS, zapewniamy ciągłość i wysoką jakość obsługi klientów bez względu na sytuacje personalne w firmie. Działamy w sektorze usług i właśnie w tym obszarze widzę największy potencjał dla EFS.

Czy elastyczne formy pracy łatwiej stosować w dużych firmach?

Uważam, że zastosowanie EFS możliwe jest w wielu firmach, niezależnie od ich wielkości. Aktualne rozwiązania technologiczne zapewniają dostęp do wszelkich informacji w firmie za pośrednictwem standardowego komputera i łącza internetowego. Największym wyzwaniem dla zarządu jest stworzenie systemu nadzorowania pracy zespołu, monitorowania, regularnego oceniania i motywowania.

W jaki sposób kontrolujecie pracę wykonywaną przez elastycznych pracowników?

Obsługujemy miesięcznie kilkuset klientów, dlatego prowadzenie ich spraw podzieliliśmy pomiędzy wszystkich pracowników Bavaria consulting. Na podstawie analizy czasu pracy konsultantów określiliśmy średnią wydajność każdego pracownika. Dzięki tej statystyce wiemy dokładnie, ile czasu zajmie wykonanie określonych czynności. Nie ma znaczenia, czy te zadania zostaną wykonane w biurze, czy też w domu konsultanta. Nie prowadzimy bieżącej kontroli pracy. Rezultaty pracy są oceniane kwartalnie i odpowiednio premiowane. Taki system zapewnia najwyższą jakość obsługi klienta zarówno przez konsultantów stacjonarnych, jak i pracujących elastycznie.

Elastycznie pracuje też zarząd. Skąd taki pomysł?

Spółka została założona we Włocławku. To miasto leży w centrum Polski, w okolicy ważnych szlaków komunikacyjnych i łatwo tu trafić naszym potencjalnym klientom. Wybór lokalizacji był też podyktowany rachunkiem ekonomicznym. Relatywnie mała liczba firm powoduje, że stawki wynajmu pomieszczeń biurowych wynoszą 15 – 20 zł za mkw. Mogliśmy wynająć biuro w centrum miasta, a to wpływa zarówno na reklamę firmy, jak i bezpośrednie pozyskiwanie klienta z ulicy. W zarządzie firmy są dwie osoby, które dzieli spora odległość od biura we Włocławku i od siebie. Musieliśmy stworzyć sprawny system współpracy na odległość zapewniający szybki dostęp do danych operacyjnych i finansowych Zapewniliśmy dostęp do informacji współpracującym z nami doradcom posiadającym swoje kancelarie za granicą. Wszystko działa pomimo braku fizycznej obecności zarządu w centrali firmy, nasza sprzedaż rośnie z roku na rok o kilkaset procent. Dodatkowe potwierdzenie, że nasz system zarządzania się sprawdza, to bardzo mała rotacja pracowników.