Ryanair z radością ogłasza rekordowy rozkład lotów z Polski na lato 2019. W naszej siatce połączeń znajdzie się 210 tras, w tym 17 nowych m.in do tak atrakcyjnych miast jak Barcelona, Bordeaux, Hamburg czy Marsylia. Na 13 polskich lotniskach Ryanair obsłuży łącznie 12,5 miliona pasażerów. Ryanair nadal będzie rozwijał się w Polsce przyczyniając się do rozwoju ruchu lotniczego i turystyki oraz tworzenia miejsc pracy" - powiedział na środowej konferencji prasowej w Warszawie O’Leary.

17 nowych tras Ryanaira na lato 2019 to: z lotniska w Modlinie do Ammanu (Jordania), Kijowa, Lwowa (Ukraina) i Marsylii (Francja), z Bydgoszczy do Glasgow (Szkocja) i Kijowa, z Gdańska do Barcelony (Hiszpania) i Kijowa, z Krakowa do Ammanu, Bordeaux (Francja), Hamburga (Niemcy), Kijowa i Lwowa, z Poznania do Cork (Irlandia), Kijowa i Sztokholmu (Szwecja) oraz z Wrocławia do Kijowa. Jak dodał szef irlandzkiej linii, przewoźnik chce dołożyć dwa dodatkowe samoloty w bazach w Modlinie i Krakowie.

Jak mówił prezes, Ryanair chce podwoić ruch w porcie lotniczym Warszawa-Modlin z 3 do 6 mln pasażerów w najbliższych 5 latach. Dodał, że Ryanair wystąpił z pisemną ofertą współfinansowania lub inwestycji w każdą nową rozbudowę infrastruktury w Modlinie, niezbędną do dalszego rozwoju lotniska, aby mogło ono skutecznie konkurować z drogim Lotniskiem Chopina.

Juliusz Komorek z zarządu Ryanaira powiedział PAP, że oferta zarządzającym lotniskiem w Modlinie została złożona we wtorek. Wysłaliśmy pismo. Wskazujemy w nim, że jesteśmy otwarci na wszelkie rozwiązania. Zaprosiliśmy zarząd PPL na spotkanie z nami w najbliższych dniach. Czekamy na odpowiedź. Napisaliśmy w tym piśmie, że to spotkanie powinno się skupić na kwestiach handlowych, prawnych i finansowych - powiedział Komorek.

Wyjaśnił, że jedną z najprostszych propozycji jest udzielenie pożyczki przez Ryanaira. My możemy udzielić takiej pożyczki lotnisku w Modlinie. Naszym zabezpieczeniem będzie nasze przekonanie, że przez najbliższe lata będziemy latać do tego portu. A więc będziemy płacić stawki, czyli naszym zabezpieczeniem będą te opłaty, które będziemy przez lata płacić - powiedział. Jak dodał, w przypadku udzielenia ewentualnego kredytu portowi, wówczas - jak mówił - jego koszt - co napisaliśmy we wczorajszym piśmie - jesteśmy skłonni ustalić na poziomie bardziej atrakcyjnym, niż jest dostępne na rynku.

Komorek mówił, że istnieje również opcja, w której Ryanair mógłby zostać współwłaścicielem np. nowo wybudowanego terminala, ale tutaj - jak tłumaczy - pojawiają się kwestie regulacyjno-prawne. Wejście w spółkę w celu rozwinięcia istniejącej infrastruktury, może być, jak najbardziej w zasięgu ręki- powiedział. P.o. prezesa lotniska w Modlinie, wiceprezes ds. sprzedaży i marketingu Leszek Chorzewski powiedział PAP, że oferta jest świeża i nie chce jej na obecnym etapie komentować.

Lotnisko w Modlinie jest portem z ogromnym potencjałem. Nasza oferta jest ofertą dla tych Polaków, którzy szukają dobrych i tanich połączeń w całej Europie. Propozycja Ryanaira dotycząca udziału finansowego w naszym lotnisku ma ten walor, że nie będzie to inwestycja wyłącznie we wzrost jednego przewoźnika, czyli Ryanaira. To otwarta inwestycja również wobec innych przewoźników, czy to rozkładowych, czy czarterowych - powiedział Chorzewski.

W ubiegłym tygodniu wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. CPK Mikołaj Wild powiedział PAP, że jeśli chodzi o lotnisko w Modlinie, to przede wszystkim musimy się uporać z trudnościami natury korporacyjnej. Port ten umożliwia mieszkańcom Mazowsza tanie podróżowanie. Nie chcemy go zamknąć. Ale z drugiej strony musimy zapewnić transparentność i bezpieczeństwo - powiedział.

Właścicielami spółki Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin są: Agencja Mienia Wojskowego (34,43 proc. udziałów), województwo mazowieckie (30,37 proc. udziałów), Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze (30,39 proc. udziałów) oraz Nowy Dwór Mazowiecki (4,81 proc. udziałów). Irlandzka linia lata w 37 krajach z 86 baz. W zeszłym roku przewiozła 130 mln pasażerów. W Polsce Ryanair w ub.r. przewiózł o 1 mln 677 tys. pasażerów więcej niż w 2016 roku. W 2017 r. linia przewiozła prawie 11 mln pasażerów, uzyskując 30,65-proc. udział w naszym rynku.