PKP SA jest jednym z większym właścicieli nieruchomości, które można w różny sposób zagospodarować - powiedział Bittel. - Jednym z lepszych jest komercjalizacja tych nieruchomości poprzez budowę na nich biurowców, hoteli czy mieszkań - powiedział wiceminister.

Zaznaczył, że zabudowane nieruchomości powinny zostać w spółkach kolejowych. - Należy tak konstruować umowy, aby to było długotrwałe źródło przychodu dla PKP SA - powiedział.

Zaznaczył, że "każda lokalizacja powinna być potraktowana w sposób indywidualny - m.in. w odniesieniu do planów zagospodarowania przestrzennego czy położenia terenów".

PKP SA ma w swoim portfolio spółkę CS Natura Tour, "która ma ośrodki szkoleniowe i pakiet kwater oraz pewne doświadczenia zebrane na rynku hotelowym" - powiedział Bittel.

Dodał, że w przypadku hoteli, biurowców czy apartamentowców PKP SA może skorzystać z doświadczenia innych spółek Skarbu Państwa.

Budową oraz administrowaniem nieruchomości zajmuje się m.in. Polski Holding Nieruchomości. Portfel Grupy obejmuje około 140 nieruchomości o wartości ok. 2,5 mld zł. Spółka ma wieloletnie doświadczenie w sektorach: biurowym, handlowym i logistycznym.

Bittel: Każdy może wystartować w konkursie na Luxtorpedę, ale najbardziej ucieszy nas polska firma

Każdy może wystartować w konkursie na Luxtorpedę, ale najbardziej ucieszy nas polska firma - powiedział PAP wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel. Dodał, że nowoczesne pociągi mogą pojawić się na torach za 4-5 lat.

Jak mówił Bittel, wszystkie podmioty, które będą się czuły na siłach, będą mogły wystartować w konkursie ogłoszonym przez NCBiR i PKP Intercity na projekt i wykonanie Luxtorpedy 2.0.

"Trzeba tylko spełnić warunki konkursu, a tam nie ma wpisanego ograniczenia związanego z położeniem geograficznym czy też narodowością kapitału" - dodał wiceminister.

Zaznaczył, że "kierunek jest taki, aby polscy podwykonawcy mogli się rozwijać, a też próbować technologicznie podnosić poziom, abyśmy mogli jak najwięcej polskich części mieć w tych pojazdach".

Bittel przypomniał, że "od początku wszystkiego nie da się zaprojektować". "Produkowane w Polsce pojazdy z Pesy czy Newagu są produkowane w oparciu o komponenty ściągane z różnych stron".

Zauważył, że "oczywiście największą radość sprawi nam wygrana naszego polskiego podmiotu".

Bittel przypomniał, że najnowsze pociągi, jeżdżące po polskich torach, kupiono we Włoszech.- W przypadku Pendolino mamy zespół serwisantów, którzy pracują na bieżąco przy składach. Ale gdy zdarzy się wypadek poważny, jaki zdarzył się np. w okolicach Ozimka k. Opola w ub. roku, to serwis bieżący tego nie obejmuje. I skład Pendolino, zamiast jeździć i zarabiać, od roku już czeka na naprawę i jeszcze przynajmniej rok, a nawet może dwa lata, potrwa ta naprawa - zauważył wiceminister.

Program Luxtorpeda 2.0, którego celem jest stworzenie innowacyjnych pojazdów szynowych, jest jednym z flagowych projektów służących realizacji Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju przyjętej w 2017 roku przez rząd.

W ub. tygodniu PKP Intercity podpisały list intencyjny z Narodowym Centrum Badań i Rozwoju ws. stworzenia innowacyjnych pociągów. W wyniku prac badawczo-rozwojowych prowadzonych przez różnych wykonawców ma być opracowany innowacyjny tabor kolejowy na potrzeby PKP IC. Chodzi o nowoczesne lokomotywy elektryczne, elektryczne zespoły trakcyjne (EZT) oraz składy typu push-pull. Pojazdy mają być przystosowane do prędkości 160-250 km/h. Na ten cel planowane jest około 3,7 mld zł.