Według danych ministerstwa rolnictwa, w drugim tygodniu października br. zakłady pakujące sprzedawały jaja konsumpcyjne klasy XL za 53,3 zł/100 szt., czyli aż o 43 proc. więcej niż przed rokiem. Jaja klasy L sprzedawano po 43,0 zł/100 szt., czyli o 19 proc. drożej w relacji rocznej, a jaja klasy M o 22 proc. drożej niż przed rokiem, czyli po 37,9 zł/100 szt.

Magdalena Kowalewska zauważa, że wzrost cen jaj widoczny jest również na rynku detalicznym. Według danych GUS we wrześniu br. za jajo kurze trzeba było zapłacić 0,52 zł, czyli o 6 proc. więcej niż przed rokiem. Podrożały także jaja przemysłowe. Według notowań MRiRW w drugim tygodniu października br. przeciętnie cena wyniosła 5960 zł za tonę. Tak wysokiego poziomu cen nie notowano od kwietnia 2012 roku.

Wzrost cen jaj konsumpcyjnych ma miejsce także na rynku unijnym. Obecnie utrzymują się one na znacznie wyższym poziomie niż średnio w ostatnich 5 latach. Jak wynika z danych Komisji Europejskiej, w drugim tygodniu października br. za jaja spożywcze (klasy M i L) płacono 164 euro/100kg, czyli o 18 proc. więcej niż miesiąc wcześniej i aż o 48 proc. więcej niż przed rokiem.

Wzrost cen jej spożywczych dotyczy większości krajów unijnych: Niemiec (+99 proc.), Belgi (+69 proc.), Holandii (+67 proc.) oraz Włoch (+57 proc.). Wzrost cen jaj w UE, a także w Polsce, wynika z ograniczonej ich podaży na rynku. Taka sytuacja jest m.in. konsekwencją wykrycia fipronilu na fermach kur niosek w Holandii, Belgii i Niemczech, a następnie w innych krajach UE, problemów związanych z salmonellą, a także obecności grypy ptaków we Włoszech - wyjaśnia ekspertka.

W okresie I-VII 2017 r. eksport jaj konsumpcyjnych z Polski był o ponad jedną piątą mniejszy niż przed rokiem i wyniósł 115,8 tys. t. Spadek wolumenu sprzedaży zagranicznej wynikał głównie ze zmniejszenia eksportu do Włoch, Czech i Niemiec. Według prognoz Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarski Żywnościowej, całkowita produkcja jaj w Polsce w 2017 r. wyniesie 600 tys. t, w tym jaj konsumpcyjnych 510 tys. t, czyli będzie zaledwie o 0,5 proc. większa niż w u.br.

Eksperci Instytutu oceniają, że do końca tego roku prawdopodobnie ceny jeszcze wzrosną. Dodatkowo w związku ze zbliżającym się okresem Świąt Bożego Narodzenia można oczekiwać zwiększenia się popytu konsumpcyjnego, co będzie działać w kierunku wzrostu cen. W związku z tym prawdopodobnie w grudniu br. konsumenci jaj będą musieli zapłacić o 10-15 proc. więcej niż przed rokiem.