Przewoźnicy kolejowi próbują powstrzymać planowane przez PKP wyłączenie z ruchu 2 tys. km torów. Dzisiaj przedstawiciele spółek przewozowych przedstawią wiceprezesowi PKP Polskich Linii Kolejowych Andrzejowi Pawłowskiemu listę odcinków, których zamknięcie odetnie od sieci kolejowej rejony ważne dla gospodarki. Zastrzeżenia dotyczą ponad połowy z 90 odcinków wytypowanych przez PKP.

Jeśli PLK zamkną linię z Piotrkowa do Zarzecza, od sieci kolejowej zostanie odcięta Elektrownia Bełchatów. W związku z przejęciem obsługi towarów przez transport drogowy Związek Niezależnych Przewoźników Kolejowych wylicza straty PLK na 1,5 mln zł rocznie. Na 2 mln zł oszacował utracone przychody PKP, jeśli kolej wycofa się z transportu 150 tys. ton piasku z kopalni w Osiecznicy, Kleczkowie i Nowogroźcu w wyniku zamknięcia linii z Zebrzydowej do Ławszowa.

Emocje budzi wyłączenie linii 25 ze Świętokrzyskiego w stronę Łodzi. To od niej odchodzi trasa 79 Padew – Wola Baranowska prowadząca do terminalu przeładunkowego LHS. Linia 79 jest przewidziana do wyłączenia definitywnie, a linia 25 wstępnie. Terminal w LHS jest właśnie rozbudowywany, a za chwilę okaże się, że nie ma jak stamtąd wyjechać koleją – mówi Michał Litwin z ZNPK.

Szczytem szaleństwa jest likwidacja linii papieskiej między Kalwarią Zebrzydowską a Wadowicami, którą w 2006 r. zmodernizowano za 33 mln zł. Miała dowozić pielgrzymów do Wadowic, ale zabrakło dobrej oferty - mówi Jacek Prześluga, były członek zarządu PKP.

Centrala PLK chce zamknąć linię Somonino – Kartuzy, mimo że w tym samym czasie gdański oddział spółki... planuje przetarg na jej elektryfikację. PKP chcą skasować połączenie Tarnobrzeg – Mielec – Dębica na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Tutaj znajdują się m.in. elektrociepłownia w Mielcu i zakłady kolejowe Tabor Dębica. W ub.r. samorząd wydał 1 mln zł na przygotowania do rewitalizacji linii.

Cięcia w sieci torów mają przynieść do 80 mln zł rocznie oszczędności. Ale planom likwidacji torów przygląda się Bruksela. PKP w pośpiechu usunęły z listy cięć linie modernizowane za pieniądze Brukseli, np. z Lublina do Lubartowa. Unijne biuro ds. defraudacji OLAF sprawdza, czy dotacje nie były wydawane niezgodnie z przeznaczeniem

W planach PKP PLK 910 km zostało przeznaczonych do definitywnego wycięcia od grudnia tego roku, a 1090 km znajduje się na liście wstępnej. Każdy z zaproponowanych odcinków generował w ciągu ponad pięciu ostatnich lat wysoką stratę na skutek malejącego zainteresowania przewoźników. Ale wciąż jesteśmy otwarci na argumenty. Prowadzimy konsultacje z samorządami, przewoźnikami i środowiskami biznesowymi – twierdzi Robert Kuczyński z PKP PLK.