Na spółce PKP Intercity od początku roku Polskie Linie Kolejowe, odpowiedzialne za prace na torach, wymusiły 12 tys. doraźnych zmian w rozkładach. Jesienią przytrafił się w IC czarny okres, kiedy na 55 kolejnych dni tylko podczas sześciu nie było konieczności dokonywania korekt w rozkładzie jazdy. W Przewozach Regionalnych plany wywracały się do góry nogami aż trzy razy częściej. Tylko w październiku zmiany dotknęły – w zależności od województwa – od 20 do 80 proc. pociągów Regio. PKP Cargo szacują tegoroczne straty finansowe spowodowane remontami torów na 100 mln zł.
Paraliż wynikający z robót na torach doprowadził do tego, że PKP IC gotowe były iść do sądu i domagać się odszkodowania od PKP PLK, ale według naszych informacji władze ich wspólnej spółki matki nie zgodziły się i obiecały unormowanie sytuacji. Pierwsze działania podjęto. Od grudnia na torach ma być porządek, a rozkłady jazdy mimo trwających remontów mają być świętością.
Lekarstwem mają być nowy supersystem generowania rozkładów i nowoczesne centrum sterowania ruchem stworzone za 5 mln zł przez PKP PLK, które kolejarze nazywają kolejowym Houston. Od piątku w warszawskiej centrali PKP i ośmiu centrach regionalnych kolejarze obserwują w trybie online ruch wszystkich pociągów na terenie Polski. Testowano go podczas Euro 2012. Podczas weekendowego ataku zimy centrum skierowało lokomotywy serwisowe w kilkanaście punktów w całym kraju, co pozwoliło szybko uporać się z kłopotami na poszczególnych odcinkach torów.
Monitoring ruchu pociągów to tylko jedno z zadań systemu. Oprogramowanie ma umożliwić rewolucyjne zmiany w układaniu rozkładów i koordynacji kursowania pociągów. PKP PLK obiecują, że nowy roczny rozkład, który zacznie obowiązywać od 9 grudnia, powstanie według nowych zasad. Dzięki elektronice z „Houston” bałagan ma zostać okiełznany. Rozkład roczny ma być aktualizowany co dwa miesiące i zmiany uwzględnią większość planowanych remontów. Pasażerowie będą informowani najpóźniej 18 dni wcześniej.
Reklama
PKP Cargo szacują straty spowodowane remontami na 100 mln zł
Reklama