Budowlańcy z RFN chcą w ten sposób utrącić metodę "na COVEC", czyli wygrywania przetargów po zaniżonych cenach. Niemcy chcą też zmiany unijnej dyrektywy w sprawie dostępu do zamówień publicznych i wprowadzenie dodatkowych zabezpieczeń przed nienormalnie niskimi kosztami usług proponowanych w przetargu.

Chińczycy chcą budować w Europie drogi, stadiony, lotniska, koleje, elektrownie atomowe. Problem w tym, że robią to za pomocą nieuczciwej konkurencji – mówi DGP dyrektor Głównego Związku Niemieckiego Przemysłu Budowlanego i pomysłodawca powstrzymania chińskiej ofensywy Michael Knipper. Oni stosują metody dumpingowe. Jesteśmy bezbronni – dodaje.

Mimo porażki w Polsce firmy z ChRL przeżywają swój renesans w UE. Biorą udział w 19 projektach. Budują szybką kolej w Bułgarii czy terminal portowy w Pireusie. China Railway Construction Corporation (CRCC) – właściciel COVEC-u – chce budować szybką kolej między Budapesztem a lotniskiem Ferihegy.

Polska też chciała zablokować metodę "na COVEC". Ministerstwo Skarbu próbowało rozszerzyć art. 24 prawa zamówień publicznych, by można było wykluczyć z przetargów niesolidne firmy. Projekt został wstrzymany jako niezgodny z konstytucją.