W minioną sobotę sześć z dwudziestu pomalowanych w barwy Euro 2012 lokomotyw PKP Intercity przejechało warszawskim mostem średnicowym – tuż pod trybunami Stadionu Narodowego. To początek atrakcji, jaki zaplanowali kolejarze w związku z mistrzostwami. DGP dotarł do szczegółowego harmonogramu otwarć kolejowych inwestycji.
Premier Donald Tusk w błysku fleszy przejechał się nowoczesnym 108-metrowym pociągiem Elf SKM z lotniska Okęcie do Stadionu Narodowego. Minister transportu Sławomir Nowak obiecuje, że od 1 czerwca na tej linii będą kursowały regularne pociągi. Dwa kilometry podziemnych torów kosztowały 234 mln zł. Inwestycja jest opóźniona ponad pół roku. Dzisiaj PKP PLK czekają już tylko na pozwolenie na użytkowanie linii.
29 maja ma się rozpocząć czterodniowe święto: do 1 czerwca włącznie PKP będzie uroczyście otwierała wyremontowane PKP dworce. Pierwsza wstęga przecięta zostanie na dworcu PKP Poznań Główny. W miniony piątek wojewoda wielkopolski Piotr Florek wydał pozwolenie na użytkowanie obiektu. 30 maja PKP chce oddać do użytku odremontowaną halę na Dworcu Wschodnim w Warszawie. Końca dobiegają też remonty peronów i przejścia podziemnego.
Z kolei 31 maja minister Nowak przetnie wstęgę na modernizowanym kosztem 361 mln zł zabytkowym dworcu Wrocław Główny. Przed Euro gotowa będzie część pasażerska – z peronami, przejściami podziemnymi, holem kasowym i parkingiem podziemnym na 220 aut. Na komercyjną poczekamy co najmniej do sierpnia. Festiwal otwarć zakończy Trójmiasto: 1 czerwca kolejarze zaplanowali uruchomienie stacji PKP Gdynia Główna, którą Mostostal Warszawa wyremontował za 40 mln zł.
Reklama
W latach 2010 – 2011 PKP wydały na dworce blisko 700 mln zł. Kolejarze realizują 56 inwestycji, ale pomimo wielokrotnych obietnic nie wszystkie zostaną zakończone na czas. Na nowym dworcu podziemnym w Krakowie prace potrwają co najmniej do przełomu sierpnia i września. Nie uda się też otworzyć przed Euro dworca i galerii handlowej w Katowicach, które deweloper Neinver buduje wspólnie z PKP za 240 mln euro.
Reklama
Fiaskiem zakończyła się modernizacja Dworca Zachodniego w Warszawie. Deweloper HB Reavis obiecuje w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego wybudować tu wspólnie z PKP nowy obiekt i osiem biurowców za łączną sumę 110 mln euro. Otwarcie ma nastąpić dopiero w 2015 r.
Od 2013 r. przeznaczymy na modernizację dworców ok. 130 mln zł rocznie. Po Euro 2012 ruszą prace m.in. na dworcach w Ełku, Gnieźnie, Opolu, Toruniu i Inowrocławiu – zapowiada Łukasz Kurpiewski z Grupy PKP. I oby ten pociąg do inwestycji nie okazał się pusty.