Agencja Rozwoju Przemysłu zawarła z Polskimi Liniami Lotniczymi LOT umowę nabycia 100 proc. udziałów w LOT Aircraft Maintenance Services - poinformowała we wtorek ARP w komunikacie przesłanym PAP. Podkreślono, że ARP nabywa udziały spółki w celach inwestycyjnych. W komunikacie napisano, że "planowane jest podjęcie działań mających na celu podniesienie wartości spółki i jej ewentualne zbycie w przyszłości".

Transakcję sprzedaży LOT AMS negocjowaliśmy od bardzo wielu miesięcy. Mieliśmy twardego negocjatora i cieszę się, że udało nam się ją sfinalizować. Tym samym konsekwentnie staramy się realizować strategię rozwoju firmy - powiedział we wtorek Piróg.

Poinformował, że pieniądze uzyskane z tej transakcji zostaną przekazane na uregulowanie zaległych zobowiązań finansowych PLL LOT, a także na wymianę floty, jaką planuje przeprowadzić przewoźnik jeszcze w br., m.in. na pozyskanie najnowocześniejszych samolotów świata Boeing 787 Dreamliner. W tym roku przewoźnik ma otrzymać trzy tego typu maszyny. Do lutego 2013 r. ma być łącznie pięć Dreamlinerów, które zastąpią Boeingi 767.

Piróg dodał, że spółka ma w perspektywie też inne inwestycje, które planuje zrealizować w br. Prezes PLL LOT podkreślił, że nowy inwestor LOT AMS będzie rozwijał spółkę, poprawiając jej konkurencyjność. W najbliższym czasie chcemy zrealizować kolejne transakcje, m.in. sprzedaż naszych udziałów w Casinos Poland oraz Petrolocie - powiedział Piróg.

Podkreślił, że w br. spółka planuje uzyskać dodatni wynik z jej działalności podstawowej, a transakcja sprzedaży LOT AMS może pozytywnie wpłynąć na wynik netto spółki w br. LOT za 2011 r. odnotował 145,5 mln zł straty. Według zapowiedzi Piróga z lutego br. w tym roku spółka planuje zysk w wysokości 52,5 mln zł.

W LOT AMS od północy w poniedziałek trwa strajk załogi. Zarząd spółki uznaje strajk za nielegalny. Związkowcy chcą podwyżki płac, średnio mniej więcej 2 tys. zł. Jak powiedział we wtorek wieczorem przewodniczący Związku Zawodowego Naziemnego Personelu Lotniczego Robert Skalski, rozmowy z zarządem LOT AMS trwają, a strajk jest kontynuowany. ZZNPL skupia m.in. inżynierów, mechaników. Protestujący odstąpili od obsługi technicznej samolotów, które są w Warszawie.

Spółka LOT AMS powstała w 2010 r. poprzez wydzielenie Bazy Technicznej ze struktury Polskich Linii Lotniczych LOT. Obecnie LOT AMS zatrudnia ponad 830 osób. LOT Aircraft Maintenance Services jest indywidualnym dostawcą usług związanych z obsługą techniczną samolotów, czyli m.in. naprawą i przeglądem. Głównym klientem LOT AMS są Polskie Linie Lotnicze LOT. Firma mieści się przy Lotnisku Chopina.

W 2010 r. do przekształconej spółki LOT AMS z PLL LOT przeszło ok. 850 pracowników. W lutym 2011 r. Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy PLL LOT wyraziło zgodę na sprzedaż przez przewoźnika udziałów spółki LOT AMS. Pod koniec lipca 2011 r. prezes spółki Marcin Piróg poinformował, że do końca roku spółka chce się pozbyć m.in. LOT AMS. We wrześniu 2011 r. Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów poinformował, że zgodził się na przejęcie przez Agencję Rozwoju Przemysłu kontroli nad LOT AMS.

ARP jest jednoosobową spółką Skarbu Państwa działającą od 1990 r. Jej zadaniem jest wspieranie restrukturyzacji i prywatyzacji podmiotów gospodarczych oraz rozwój przedsiębiorczości m.in. poprzez tworzenie i zarządzanie Specjalnymi Strefami Ekonomicznymi.