"To pierwsza nie tylko w historii Pesa SA, ale w ogóle w polskim przemyśle produkcji taboru kolejowego umowa na dostawę nowego pojazdu szynowego dla Rosji. Mamy nadzieję, że to początek naszej współpracy z rosyjskimi partnerami" - powiedział w środę PAP rzecznik prasowy Pesa Bydgoszcz SA Michał Żurowski.

Kontrakt na dostawę jednowagonowego spalinowego pojazdu inspekcyjnego dla kierownictwa Kolei Rosyjskich RŻD firma podpisała w środę podczas odbywających się w Gdańsku targów kolejowych TRAKO. Z tej okazji do Gdańska przyjechał wiceprezydent RŻD Walentin Gapanowicz. Pesa nie ujawniła wartości kontraktu. Także w środę Pesa zaprezentowała publicznie projekt nowej, wielosystemowej lokomotywy elektrycznej, którą planuje produkować od przyszłego roku.

"Przygotowujemy całą rodzinę czteroosiowych pojazdów trakcyjnych pod wspólna nazwą +Gama+, które będą budowane na wspólnej platformie. Powstaną zarówno lokomotywy elektryczne, jak i spalinowe, ale jako pierwsza planowana jest wielosystemowa lokomotywa elektryczna" - zaznaczył Żurowski. Prototypowy egzemplarz wyróżniać się będzie napędem mieszanym: obok podstawowego - elektrycznego, dysponować będzie także napędem spalinowym. Pozwoli on na przejechanie kilkuset metrów np. w sytuacji, gdy została zerwana napowietrzna sieć trakcyjna.

"Prace projektowe wciąż trwają, ale pierwszy egzemplarz będzie gotowy już w przyszłym roku. Premiera odbędzie się na największej branżowej imprezie targowej w Europie - Innotrans w Berlinie" - dodał Żurowski. "Gama" będzie jedną z pierwszych polskich konstrukcji lokomotyw zaprojektowanych i zbudowanych w Polsce od wielu lat. Ostatnią konstrukcją w okresie PRL była lokomotywa elektryczna EP-09, która weszła do produkcji w 1986 roku.

Po 1989 roku przewoźnicy głównie remontowali stary tabor, sprowadzany przede wszystkim z Niemiec, Czech i Słowacji. Dopiero w ostatnich latach zaczęły się zakupy i leasing nowoczesnych lokomotyw za granicą, ale z uwagi na wysokie koszty wymiana taboru na nowoczesny odbywa się na niewielką skalę. Pierwszą polską konstrukcją po 20-letniej przerwie była lokomotywa Dragon, pokazana po raz pierwszy w 2009 roku przez gliwickie Zakłady Naprawcze Lokomotyw Elektrycznych. Jest to jednak pojazd sześcioosiowy, przeznaczony do ciężkich pociągów towarowych.

Podczas TRAKO bydgoska firma pokazała dwuczłonowy szynobus typu Elf, przygotowany na zamówienie województwa świętokrzyskiego. Czteroczłonową wersję Elfa można było zobaczyć w ramach ekspozycji Kolei Mazowieckich. Pesa Bydgoszcz SA zajmuje się budową, unowocześnianiem i naprawą taboru szynowego. Produkuje elektryczne i spalinowe zespoły trakcyjne oraz tramwaje niskopodłogowe; modernizuje i unowocześnia wagony pasażerskie wszystkich typów, elektryczne zespoły trakcyjne, lokomotywy i wagony towarowe.

Historia powstania zakładów wiąże się z pierwszą linią kolejową, która dotarła do Bydgoszczy w 1851 roku. Razem ze stacją powstały wówczas Warsztaty Naprawcze Kolei Wschodniej, po ostatniej wojnie działające jako Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego - dzisiejsze Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz SA.