Chodzi o tzw. sms-y premium rate, czyli sms-y o podwyższonej opłacie. W tego typu usłudze za wzięcie udziału w konkursie można zapłacić nawet kilkadziesiąt złotych. Zdaniem UKE, ludzie wysyłający takie sms-y nie zawsze wiedzą, ile to kosztuje.

Jak poinformowała w komunikacie Streżyńska, do Urzędu napływa wiele pism dotyczących usług premium rate. Przykładowo, przy próbie złożenia reklamacji rachunku (w salonach operatora lub za pośrednictwem infolinii) zawierającego opłaty za udział w loterii, klienci są odsyłani do organizatora, który działa na zlecenie operatora. Zazwyczaj otrzymują oni wówczas informację, że operator nie jest organizatorem loterii i nie odpowiada za jej prawidłowe przeprowadzenie oraz ewentualne roszczenia uczestników.

Niejednokrotnie - zdaniem prezes UKE - operatorzy w swoich odpowiedziach na reklamacje klientów w sprawie loterii nie potrafią udzielić jednoznacznej odpowiedzi, kiedy i w jaki sposób abonent przystąpił do danej loterii. Ponadto w wyjaśnieniach dotyczących opłat za usługi premium rate wskazują, iż nie są jej dostawcami, a bliższych informacji o takim dostawcy może udzielić jedynie UKE. Zdaniem Streżyńskiej, operator równie skutecznie co UKE może udzielić informacji o firmie organizującej konkursy i loterie sms.


Prezes UKE zaapelowała do operatorów, by umożliwili blokowanie wszystkich numerów o podwyższonej płatności na żądanie abonenta, a w przypadku, gdy użytkownikiem numeru telefonu jest osoba starsza, niepełnosprawna lub dziecko - niepobieranie opłat za taką usługę.

Chce też m.in. ustanowienia limitu kwotowego na usługi telekomunikacyjne i usługi o podwyższonej opłacie. Rozwiązanie powinno umożliwiać abonentowi wskazanie kwoty, jaką miesięcznie może przeznaczyć na usługi o podwyższonej opłacie lub w ogóle na usługi telekomunikacyjne. Po przekroczeniu wcześniej ustalonej kwoty abonent niezwłocznie powinien zostać o tym poinformowany i na tej podstawie podjąć decyzje, czy chce dalej korzystać z płatnych usług.

Proponuje też, by klienci byli informowani, jak bezpiecznie korzystać z usług o podwyższonej opłacie, aby nie narazić się na zbędne koszty. "Konieczna wydaje się edukacja dotycząca zasad działania usług o charakterze rozrywkowym, zwłaszcza opartych na subskrypcji. Dodatkowo operatorzy powinni ułatwić konsumentom dostęp do danych firm zarządzających numeracją Premium SMS" - czytamy w komunikacie.

Streżyńska apeluje też do usługodawców, którzy organizują konkursy i loterie sms. Jej zdaniem powinni oni zamieszczać w internecie lub w innym medium, za pośrednictwem którego świadczą usługi, swoją nazwę, adres, telefon, adres e-mail oraz regulamin świadczenia usług.

Jej zdaniem klient przed skorzystaniem z usługi powinien otrzymać jasną i czytelną informację o jej cenie. "W przypadku, gdy usługodawca umożliwia dokonanie opłaty za usługę za pośrednictwem Premium SMS - opłata musi być wskazana przy numerze, na który ma zostać wysłana wiadomość. Informacja o cenie musi być podana tą samą czcionką, kolorem oraz na tym samym poziomie, co numer Premium SMS. Niedopuszczalne jest wskazywanie ceny Premium SMS w innym miejscu" - podkreśliła.

Jej zdaniem zamówienie jednej usługi nie powinno oznaczać zgody na korzystanie czy zapoznawanie się z innymi. "Po zakończeniu świadczenia usługi numer telefonu lub inne dane usługobiorcy mogą być przetwarzane jedynie do rozliczenia tej usługi, chyba że usługobiorca wyraził zgodę na otrzymywanie oferty handlowej w odrębnym zamówieniu" - zaznaczyła prezes.