W połowie 2012 roku będzie można przejechać koleją z gdańskiego portu lotniczego do Gdyni oraz na Kaszuby. Zarząd województwa pomorskiego w czwartek określił przebieg Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.W posiedzeniu Zarządu uczestniczył wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel, który przed objęciem teki wiceministra brał udział w pracach nad koncepcją 20-kilometrowej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej (PKM).

Reklama

Połączy ona Gdańsk-Wrzeszcz z Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy. Powstanie także nowy odcinek torów kolejowych o długości ok. 3 km łączący lotnisko z linią kolejową Gdynia-Kościerzyna. Dzięki temu powstanie bezpośrednie kolejowe połączenie z lotniska do Gdyni oraz na Kaszuby.

Dzięki PKM zarówno z Gdańska, jak i z Gdyni można będzie dojechać pociągiem do portu lotniczego w 25 minut. Połączenie lotniska z Gdynią ma być gotowe w 2012r. Cała linia PKM ma być oddana do użytku w połowie 2015 roku.

Marszałek województwa, Mieczysław Struk poinformował dziennikarzy, że powstanie szlak dwutorowy i zelektryfikowany. PKM ma być zintegrowana z Szybką Koleją Miejską kursującą w aglomeracji trójmiejskiej.

Wzdłuż linii PKM powstanie 8 nowych przystanków, z których 6 pełnić będzie funkcję węzłów integracyjnych. Mają one umożliwić pozostawienie auta lub roweru na parkingu i kontynuowanie podróży pociągiem oraz zintegrowanie kolei z komunikacją tramwajową i autobusową. Przystanki i węzły miałyby powstać w Gdańsku w rejonie ulic: Abrahama, Rakoczego, Wróbla Staw oraz w dzielnicach: Kiełpinek, Matarnia i Osowa.

Reklama

Struk poinformował, że w październiku br. zostanie wyłoniony wykonawca pierwszego odcinka i mają się rozpocząć prace budowlane. Dodał, że zgodnie z badaniami, na poszczególnych odcinkach PKM może z niej korzystać maksymalnie od 400 do dwóch tysięcy osób na godzinę.

Wiceminister infrastruktury, Andrzej Massel powiedział dziennikarzom, że przedsięwzięcia tego rodzaju nie są przeznaczone do zarabiania na siebie. "One powinny być regularnie dofinansowywane, bo każda usługa publiczna w postaci transportu zbiorowego wymaga publicznego dofinansowania; komunikacja miejska w Gdańsku też jest dofinansowywana" - dodał. Jego zdaniem, w przypadku PKM ponad połowa kosztów jej funkcjonowania powinna być pokryta przychodami z biletów.

Reklama

Budowa PKM ma kosztować prawie 720 mln zł netto, z czego 85 proc., czyli ponad 611 mln zł pochodzić będzie z unijnego dofinansowania, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. W czerwcu ubr. Sejmik województwa pomorskiego zgodził się na powołanie spółki, która zajmuje się budową Kolei Metropolitalnej.

PKM to jedna z największych inwestycji w regionie. Władze województwa zakładają, że realizacja projektu nie tylko rozwiąże problemy transportowe Trójmiasta, ale też przyczyni się do podniesienia efektywności istniejącej infrastruktury w regionie, zwłaszcza w rejonie Półwyspu Helskiego i Kościerzyny.