Umowa o wartości 1,8 mld zł na wybudowanie 41 km autostrady A4 z Rzeszowa do Jarosławia trafi do konsorcjum Polimex-Mostostal i słowackiej firmy Doprastav. Droga ma być oddana na piłkarskie mistrzostwa Europy w 2012 r. To oznacza, że polsko-słowackiemu konsorcjum na ukończenie budowy pozostało już tylko 20 miesięcy. Konrad Jaskóła, prezes Polimeksu-Mostostal, zapewnia „DGP”, że z inwestycją zdąży na czas. "Liczymy, że w ciągu 30 dni uda się rozpocząć prace wzdłuż całego odcinka, to warunek niezbędny do szczęśliwego finału" - mówi prezes spółki.

Jak dowiedział się „DGP”, Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie ma jeszcze kompletu pozwoleń na ponad 40 obiektów inżynieryjnych położonych wzdłuż trasy, m.in. na mosty, wiadukty i przejścia dla zwierząt. Ekspresowe rozpoczęcie prac storpedować mogą też lokalni politycy, którzy w przedwyborczej gorączce w zamian za udostępnienie budowlańcom lokalnych dróg dla setek ciężarówek wożących sprzęt i materiały przedstawiają nierealne żądania. Np. w miejscu zdewastowanej szosy domagają się – po zakończeniu układania autostrady – nowej drogi z chodnikiem i ścieżką rowerową.

Z tego powodu np. prace na autostradzie A4 z Krakowa do Tarnowa do dzisiaj nie rozpoczęły się na całym odcinku. Mimo tych kłopotów GDKKiA zapowiada, że drogi powstaną na czas. "Będą gotowe tak, aby kierowcy korzystali z bezpiecznych i komfortowych dróg w chwili rozpoczęcia Euro 2012" - zapewnia Marcin Hadaj, rzecznik agencji. Ale eksperci są sceptyczni. "Do mistrzostw nie uda się zakończyć kilku dużych inwestycji" - uważa Wojciech Malusi, prezes Ogólnopolskiej Izby Gospodarczej Drogownictwa.


Według niego do Euro 2012 na pewno nie powstanie 91 km autostrady A2 z Łodzi do Warszawy (cztery z pięciu odcinków trasy nie mają pozwoleń na budowę) oraz blisko 90 km A4 z Rzeszowa do granicy z Ukrainą (prace zaczęły się dopiero na 25 z blisko 90 km trasy). Pod znakiem zapytania stoi też ukończenie niektórych fragmentów 140-km autostrady A1 z Torunia do Łodzi. "Wybudowanie 1 tys. km autostrad do mistrzostw było nierealnym zadaniem. Zawiniły ambicje polityków i nieprzygotowane do takiego wysiłku administracja i finansowanie" - mówi Wojciech Malusi.

Według niego w tym roku rząd wyda na budowę nowych dróg maksymalnie 20 mld zł z zaplanowanych ok. 32 mld zł. Plany drogowców może też pokrzyżować aura. Fale wiosennych powodzi unieruchomiły inwestycje na południu Polski. Budowa autostrady A1 z Pyrzowic do Sośnicy w Gliwicach wciąż jest opóźniona o trzy miesiące.

"Harmonogramy są tak wyśrubowane, że nie ma już w nich miejsca na żadne anomalie pogodowe" - mówi Adrian Furgalski, ekspert w branży infrastruktury. Wystarczy wczesny atak zimy, żeby zburzyć misterny plan budowy autostrad. "Drogowcy nie mają planu B, jeśli powtórzą się ubiegłoroczne mrozy i snieżyce" - ostrzega nasz rozmówca. Jeżeli spełnią się prognozy meteorologów i zima przyjdzie wcześniej, wyjściem byłoby zastosowanie na budowach specjalnego sprzętu, np. potężnych podgrzewanych namiotów. Tylko wątpliwe, by wytrzymały to budżety inwestorów.