Nowa strategia Ruchu to odpowiedź na coraz bardziej agresywne działania konkurencji. Jego największy rywal - kielecki Kolpolter - już eksperymentuje na spożywczym rynku - firma ma dziewięć sklepów Meta i planuje otwarcie kilkunastu kolejnych. Zapowiada też rozbudowę salonów prasowych.

Kontruderzenie Ruchu ma być jednak miażdżące - do 2009 r. na inwestycje w punkty sprzedaży zamierza wydać aż 239 mln zł. Firma, która już dziś ma 9500 kiosków prasowych (dla porównania sieć Kolpoltera to około 1000 punktów), uruchomi 400 kolejnych placówek.

"Chcemy wyjść ze skostniałej formuły i odświeżyć wizerunek" - mówi Paweł Sobków, członek zarządu ds. handlu i zarządzania siecią. Firma rozpisała już przetarg na nowe logo i nową bryłę kiosków oraz na całkowitą odmianę salonów prasowych.

"Do tej pory nie brano nas pod uwagę jako najemcy lokalu w galerii handlowej, ponieważ firma kojarzy się raczej z kioskami niż prestiżowymi salonami z prasą" - mówi Sobków. Szczegóły zostaną ujawnione po 21 kwietnia, gdy przetarg zostanie rozstrzygnięty. Wiadomo jednak, że w części nowych salonów ruszą kawiarnie. Pierwsze powstaną już w maju.

Takie połączenie stosuje już w Polsce koncern HDS, właściciel salonów prasowych InMedio. "Pierwszy salon prasowy z kawiarnią ruszył w 2004 r. Placówki spotkały się z pozytywną opinią konsumentów, przypadły im do gustu. W związku z tym będziemy nadal rozwijać tę sieć z dotychczasową dynamiką, 10 punktów rocznie" - zapowiada Dorota Karnkowska z HDS Polska.

Pomysł sprzedaży kawy i prasy w jednym miejscu jest pozytywnie oceniany przez analityków rynku. "Wystarczy przejść się ulicami dowolnego dużego miasta, by zauważyć, że co krok powstają kawiarnie i wszystkie wypełnione są po brzegi, choć nie różnią się od siebie. Połączenie takiego lokalu z salonem prasowym jest ciekawym urozmaiceniem oferty i sposobem na walkę z konkurencją" - uważa Agnieszka Górnicka, prezes firmy badawczej Inquiry.