W ostatnich latach branża piwowarska w Polsce rozwijała się bardzo dynamicznie. W 2006 r. rynek urósł o 7 proc., a w 2007 o około 8 proc. - czytamy na money.pl. Rynek nieco wyhamował w ubiegłym roku, wzrost wyniósł niecałe 2 proc. - wynika z danych Związku Pracodawców Przemysłu Piwowarskiego (ZPPP). "Na słabsze wyniki miały wpływ m.in.: wyraźne spowolnienie gospodarcze i wzrost cen surowców do produkcji piwa i opakowań, tj.: szkła, czy aluminium, co przełożyło się na podwyżki cen" - tłumaczy Melania Popiel, dyrektor ds. komunikacji w Carlsberg Polska.

Reklama

Jak na razie nie widać szans na poprawę sytuacji. Według przedstawicieli banży piwowarskiej w tym roku czekają nas kolejne spadki. A te już nawet widać. Od końca marca 2008 r. do końca marca 2009 r. sprzedaż piwa była niższa o 1,5 proc. niż rok wcześniej. "Nie spodziewamy się, by rok 2009 był dobry. Wszystko wskazuje na to, że branża będzie na minusie. Nie pomagają nowe pomysły takie jak zakaz reklamy, czy zakaz sprzedaży piwa na kąpieliskach i plażach. Obawiamy się, że spadek może sięgnąć nawet 5 procent - mówi Danuta Gut ze ZPPP.

>>> Zaczęło się przed tysiącleciami w Azji Mniejszej

W tym roku mamy już za sobą istotną powyżkę cen piwa. 1 marca stawka akcyzy wzrosła do 13,6 proc., przez co butelka lub puszka podrożały o około 6-9 gr. Oznacza to, że do końca roku do budżetu wpłynie z tego tytułu nawet 400 mln zł.

Statystyczny Polak wypija rocznie ponad 95 litrów piwa. Z danych zgromadzonych przez AC Nielsen wynika, że najchętniej sięgamy po klasyczną wersję złocistego trunku. Segment piw smakowych stanowi jak na razie zaledwie 4 proc. Najmniej spożywamy natomiast piwa bezalkoholowego.

Reklama

>>> 1,5 litra Warki w jednej butelce

Co się tyczy opakowania, od kilku lat częściej wybieramy piwo w puszcze. To jedna z podstawowych różnic między naszym rynkiem a rynkiem europejskim. Drugą jest fakt, że zdecydowanie rzadziej pijamy piwo w domu. Rynek piwa w Polsce jest zdominowany przez trzech producentów: Kompanię Piwowarską (43 proc. udziału w rynku), Grupę Żywiec (33,5 proc.) i Carlsberg Polska (13,6 proc.).