Jak założyć stronę internetową firmy?

2008-03-01 09:24 | Aktualizacja: 16:01

Do zaistnienia w Internecie niezbędne są trzy elementy: domena, hosting i strona internetowa. Domena to niepowtarzalna nazwa, pod którą nasza strona internetowa jest dostępna w Internecie. Hosting z kolei polega na udostępnieniu miejsca na serwerze, świadczącym usługi WWW. Dzięki temu nasza strona internetowa jest bez przerwy dostępna dla odwiedzających. Co musisz wiedzieć, chcąc założyć własną stronę internetową podpowie ci Mariusz Dalewski, właściciel firmy MD Software.



Wraz z utrzymaniem strony internetowej usługodawca utrzymuje też naszą pocztę email. Wybór firmy hostingowej ma bardzo duże znaczenie. W przypadku awarii łącza lub serwera nasza strona może zniknąć z sieci. Wysyłane do nas w tym czasie e-maile dotrą z opóźnieniem, albo w najgorszym wypadku zaginą. W związku z tym warto zdecydować się na dużą bądź poleconą i sprawdzoną firmę hostingową. Zakup pakietu hostingowego należy skonsultować z firmą produkującą dla nas stronę. Może się bowiem okazać, iż wybrany przez nas pakiet nie spełnia wymogów technicznych niezbędnych do utrzymania strony. Co ważne, produkcję strony internetowej najlepiej powierzyć specjalizującej się w tym firmie lub osobie. Jeżeli nie wiemy, do kogo się zwrócić, warto sprawdzić, kto jest wykonawcą stron, które znamy. Po przejrzeniu portfolio umawiamy się z przedstawicielem firmy na spotkanie i omawiamy nasze preferencje i oczekiwania. W ciągu około 7 dni firma przedstawia nam 2 – 3 projekty graficzne do wyboru. Po wybraniu jednego z nich dopracowywane są szczegóły i w zależności od wybranych opcji rozpoczyna się produkcja kodu strony. Łączny czas wykonania prostej strony to około 2 tygodni. Na strony z rozbudowanym systemem zarządzania treścią przypada od 2 do 4 tygodni. Po zakończeniu produkcji strona umieszczana jest na wykupionym serwerze WWW.

Jak zamawiać?

Przy zlecaniu stworzenia strony internetowej zdecydowanie należy unikać okazji cenowych. Tworzenie prostych stron internetowych jest już w programie nauczania szkół ogólnokształcących, ale nie przekłada się to na profesjonalizm młodego twórcy. Zlecając wykonanie strony, należy zebrać jak najwięcej materiałów, które pomogą twórcy oddać charakter firmy. Wśród materiałów powinny znaleźć się:

■ opis działalności firmy wraz z jej historią

■ charakterystyka klienta docelowego firmy

■ wszelkie materiały graficzne, takie jak: logotypy, katalogi identyfikacji wizualnej, katalogi produktów, zdjęcia, broszury

■ adresy stron naszej konkurencji

■ adresy stron, które przypadły nam do gustu

■ adresy stron, które pod kątem graficznym nie spełniłyby naszych oczekiwań.

Na etapie ustalania szczegółów produkcji warto zaznaczyć, że po zakończeniu projektu oczekujemy tzw. źródeł plików graficznych. Ułatwi to w przyszłości modyfikacje strony przez innego wykonawcę. W przypadku stron opartych o system zarządzania treścią (CMS) należy zwrócić uwagę na zapisy umowy dotyczące możliwych modyfikacji przez firmy trzecie. Jeżeli ich nie ma, należy zaznaczyć, iż chcemy mieć możliwość późniejszej rozbudowy systemu, np. we własnym zakresie. Warto też zapytać o dokumentację do systemu CMS.

Profesjonalne wykonanie

Profesjonalnie wykonana witryna internetowa reprezentuje jeden z dwóch stylów: prezentacyjny lub informacyjny. Styl prezentacyjny stosowany powinien być w przypadku produkcji towarów/świadczenia usług, które można pokazać przy pomocy internetu. Producent takiej witryny kładzie duży nacisk na grafikę i połączenie jej z prezentowaną treścią. W stylu tym bardzo często zastosowanie znajdują animacje i elementy wideo. Przykłady stron wykonanych w tym stylu znajdziemy wśród agencji marketingowych, webdesignerów, artystów. Styl informacyjny charakteryzuje się prostszą szatą graficzną. Strona taka nastawiona jest na szybkie i czytelne przekazanie informacji, takich jak oferta, informacje o firmie, referencje, dane kontaktowe i inne. Przykładem stron wykonanych w stylu informacyjnym są portale internetowe. Główną ich rolą jest przekazanie informacji czytelnikowi, stąd też liczba elementów graficznych i animacji jest znikoma.

Ile kosztuje strona

Domena – rejestrowana jest na rok lub jego wielokrotność. Koszt rejestracji zależy od domeny, np. najwyższego poziomu kosztuje od 1 zł do 20 zł. Jest to jednak cena promocyjna i za odnowienie domeny na kolejny rok zapłacimy już od 50 zł (domeny eu, com itp.) do 100 zł (domeny pl). Wykupując domenę w promocji, powinniśmy pamiętać, że zwykle regulamin obliguje nas do przedłużenia domeny w tej samej firmie, w której ją zarejestrowaliśmy. Jeżeli przed upływem roku będziemy chcieli przenieść domenę do innego operatora, będziemy musieli zapłacić za jej odnowienie.

Hosting – w zależności od rozmiaru naszej strony i wybranej technologii, w której strona została stworzona, roczny koszt hostingu to od 150 do 600 zł.

Strona internetowa – koszt wykonania strony zależny jest od złożoności projektu graficznego i wybranej technologii. Prosta wizytówka zawierająca kilka podstron, galerię zdjęć i formularz kontaktowy to wydatek rzędu 1,5 – 3 tys. zł. Ponieważ taka strona nie zawiera panelu administracyjnego, za każdą modyfikację będziemy musieli dodatkowo zapłacić. Strona wyposażona w system zarządzania treścią (tzw. CMS – Content Managment System) pozwala na jej edycję bez znajomości języków programowania. Dzięki takiemu rozwiązaniu przeszkolony pracownik może aktualizować stronę naszej firmy bez ponoszenia dodatkowych kosztów. Wykonanie strony z panelem administracyjnym to koszt od 4 tys. zł wzwyż. Górna granica zależy od elementów składowych systemu CMS, a mamy w czym wybierać. Możliwości techniczne naszej strony ograniczone są właściwie tylko kreatywnością jej wykonawcy.

Co można za darmo

Możemy znaleźć serwisy oferujące domeny internetowe za darmo. Większość użytkowników internetu pozna jednak, że ta domena jest darmowa. Należy też zwrócić uwagę, czy może być ona użyta w celach komercyjnych. Dodatkowo musimy mieć na uwadze sytuację, w której firma oferująca darmowe domeny przestaje świadczyć tego typu usługi. Nie mamy wtedy żadnych praw do używanej nazwy, gdyż korzystaliśmy z poddomeny innej firmy. Nie możemy też przenieść obsługi tej domeny do innego operatora. Tak samo jak w przypadku domen, w sieci trafimy na firmy za darmo świadczące usługi hostingowe. Do dyspozycji otrzymujemy zazwyczaj średniej wielkości konto, które wystarcza na utrzymanie strony internetowej z system zarządzania treścią. Niestety, w przypadku strony firmy, która chce być poważnie traktowana, darmowe domeny i usługi hostingowe raczej nie znajdują zastosowania.





Źródło: dziennik.pl
Podziel się:
Znajdź Dziennik.pl na:FBgoogle plusetwitter

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut.
Zanim dodasz komentarz - zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.

Widzisz naruszenie regulaminu? Zgłoś je!
Prognoza pogody i program TV