Osoby zdecydowane na zakup świątecznych prezentów deklarują, że wydadzą na ten cel przeciętnie prawie 300 złotych (dokładnie 299,80). W ubiegłym roku było to 286,70 zł, zatem tegoroczne wydatki - w porównaniu z ubiegłorocznym - będą o 4,6 proc. wyższe - jest to najwyższa przeciętna wartość wydatków na prezenty w minionych 15 latach - wynika z badania Pentor i TVN CNBC Biznes.

W prezencie najbliższym najczęściej kupujemy: kosmetyki, perfumy i środki pielęgnacji (39 proc.), zabawki (31 proc.), ubrania (23 proc.), książki (20 proc.) oraz artykuły spożywcze (15 proc.). Co dziesiąty Polak kupi płytę CD/DVD, coś z biżuterii, zegarek lub wręczy pieniądze w gotówce.Świąteczne prezenty większość Polaków sfinansuje niemal w całości z własnych oszczędności, opłaconych zazwyczaj gotówką. Kredyt bankowy na ten cel zaciągnie 5 proc. badanych

Statystyczna polska rodzina przeznaczy na zorganizowanie tegorocznych świąt średnio 479,60 zł (pomijając wydatki na prezenty). To o sto złotych więcej niż wydano na organizację tegorocznych Świąt Wielkanocnych.

Czytaj dalej>>>


Niezależnie od planowanych wydatków znacząca część polskich rodzin (32 proc.) deklaruje, że podejmuje wysiłki, aby tegoroczne święta były mniej kosztowne. Według autorów badania trudności gospodarcze i skutki światowego kryzysu zdają się jednak mieć niezbyt duży wpływ na wielkość planowanych wydatków świątecznych. Wprawdzie 23 proc. ankietowanych przyznaje, że wpływ ten jest duży, ale dla zdecydowanej większości jest on umiarkowany - ani duży ani mały (33 proc.), bądź wręcz znikomy (37 proc.).

W zdecydowanej większości polskich rodzin kultywowane będą tradycje związane ze Świętami Bożego Narodzenia. Choinka częściej będzie z tworzyw sztucznych (57. proc.), żywe drzewko stanie w 37 proc. domów. Prezenty będą obecne w 77 proc. domów (od 1994 r. obserwujemy spadek tego zwyczaju). Z wręczania upominków najczęściej rezygnują mieszkańcy regionu południowo-wschodniego i osoby o najniższych dochodach.

Planujący zakup prezentów zamierzają nimi obdarować przeciętnie trzy, cztery osoby. Średnio najwięcej prezentów zakupią osoby: z wyższym wykształceniem, niepracujące zawodowo gospodynie domowe, osoby w wieku 30-39 lat, mieszkańcy Warszawy i regionu północnego.