Nowelizacja ustawy o transporcie kolejowym z czerwca 2009 jest zgodna z konstytucją - zdecydował w czwartek Trybunał Konstytucyjny. Ustawa czeka teraz na podpis prezydenta i zacznie obowiązywać w przyszłym roku. Nowela reguluje dostęp do polskiego rynku zagranicznych przewoźników kolejowych i określa nowe prawa dla pasażerów.

Nowelizacja wprowadza do polskiego prawa postanowienia tzw. trzeciego pakietu kolejowego. To trzy rozporządzenia i dyrektywy unijne, które otwierają rynek pasażerskich przewozów kolejowych na terenie wspólnoty i przyznają pasażerom dodatkowe prawa, np. do ubiegania się o odszkodowanie za skradziony lub zniszczony bagaż, albo jeżeli pociąg spóźni się więcej niż o godzinę.

>>>Linia splajtuje? Unia da bilet do domu

Prezydent zgłosił wątpliwości do trzech artykułów ustawy - regulujących prowadzenie pociągów na przejściach granicznych, przyznających zagranicznym przewoźnikom prawo dostępu do polskich torów i nakładających na prezesa Urzędu Transportu Kolejowego obowiązek nadzorowania, czy prawa pasażera są przestrzegane.

Trybunał Konstytucyjny orzekał w pełnym składzie. Sędziowie uznali, że chociaż można mieć wątpliwości co do tych przepisów, to nie ma podstaw, by sądzić, że są one niezgodne z ustawą zasadniczą.

Czytaj dalej>>>


Minister w kancelarii prezydenta Andrzej Duda, który reprezentował głowę państwa przed Trybunałem, powiedział PAP po wysłuchaniu orzeczenia, że Trybunał wprawdzie uznał, że kwestionowane przepisy nie są sprzeczne z konstytucją, ale także dokonał ich wykładni. "W tym wypadku należy to uznać za rozwiązanie dobre i bardzo potrzebne. Trybunał dokonał takiej interpretacji, która będzie dla prezesa Urzędu Transportu Kolejowego i dla przewoźników wiążąca i to jest wielka korzyść z dzisiejszego wyroku Trybunału" - powiedział.

>>>Rząd zabronił płacić za spóźnione pociągi

Dodał, że prezydent podpisze ustawę. Wejdzie ona w życie w przyszłym roku. Poseł Witold Pahl , który reprezentował przed Trybunałem Sejm, powiedział PAP, że czwartkowe orzeczenie jest niezwykle korzystne dla pasażerów i dobre z punktu widzenia liberalizacji rynku transportowego w Polsce. Wyjaśnił, że chciałby, żeby pasażerowie otrzymali możliwość otrzymania odszkodowań za opóźnienia pociągów najszybciej, jak to będzie możliwe, ponieważ - jego zdaniem - to wymusi na przewoźnikach kolejowych oferowanie usług na wyższym poziomie.