W styczniu ruszy program budowy kolei dużych prędkości w Polsce. Kolejarze złożyli już wniosek o dofinansowanie prac przygotowawczych z Unii Europejskiej, która wyłoży na projekt 247 mln zł.

Superszybka kolej ma połączyć Warszawę i Łódź z Poznaniem i Wrocławiem w 2020 roku. Nowa 540-km linia to superinwestycja. Podobnej w Polsce jeszcze nie realizowano. Według pierwszych szacunków łączny koszt budowy torów i zakupu 35 pociągów rozwijających prędkość 360 km/h pochłonie 26 mld zł. Od 2008 roku, w którym rząd zdecydował o budowie kolei dużych prędkości, niewiele się działo. Teraz prace wreszcie mają przyspieszyć.

Dziś do Warszawy zjadą szefowie europejskich kolei, którzy będą dyskutować o polskim projekcie. Przy tej okazji może dojść do rozmów z potencjalnymi wykonawcami studium.

A to kluczowy dokument, który określi najkorzystniejszy przebieg trasy, sposób połączenia linii z modernizowaną Centralną Magistralą Kolejową na Śląsk i warunki realizacji inwestycji. Pod uwagę brane jest finansowanie z budżetu wspieranego unijnymi środkami albo w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Ten drugi sposób na świecie to jednak rzadkość. W 2011 roku przyjdzie czas na wybór projektanta. To może zabrać kolejne dwa lata. Dalszy harmonogram wygląda tak. Lata 2013–2014 to okres wydawania decyzji lokalizacyjnych i środowiskowych oraz wykupy gruntów. Prace budowlane mają ruszyć w roku 2014 i potrwają do 2019 roku.

Więcej informacji: Rząd chce w 10 lat uruchomić szybką kolej

Maciej Szczepaniuk